Jag var i ekskogen igår och plockade denna vaxskivling. Vilken är det? Jag har plockat äggvaxskivling förr, och den här doftade precis likadant, men den är betydligt gulare på hatten.
En annan fråga: Jag plockade stora mängder scharlakansröd vaxskivling också, men när jag steker dem tycker jag de luktar illa (jordaktigt) och det bildas också skum. Jag har varit nog med att endast plocka unga, mögelfria ex, men tyder detta på att de ändå kan ha varit mögelangripna?
Svampen är hittad på Ruissalo i Åbo. Det stod på http://www.artfakta.se/Artfaktablad/Hygrophorus_Nemoreus_826.pdf att lundvaxskivlingen kanske observerats i Finland. Men när jag sökte på det finska namnet Lehtovahakas så hittade jag en bild från just Ruissalo! Fast den liknade inte mitt exemplar så mycket…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.