0 577 visningar

6 svar

Svampställen online

Mycoleaks

30 sep 2011 kl. 09:14

Hej alla svampälskare.

Jag och en vän har precis lagt upp http://www.mycoleaks.info för att försöka samla lite svampställen online. Jag ville höra lite vad ni tycker om det här. Än så länge har det mest varit en grej mellan kompisar men många verkar tycka det är intressant och verkar uppskatta det. Vår tanke var att ifall många delar med sig av sina svampställen så får alla fler ställen att plocka på, något som inte fungerar ifall det bara är en handfull som delar med sig och många som plockar däremot. Svampen växer ju ändå relativt snabbt och man är dessvärre ute i skogen alldeles för sällan.

Vad tror ni? Är folk villiga att dela med sig av några svampställen om de får tillgång till andras också eller håller man hellre det hemligt?

/Mikael

0

Maric // Arlanda

30 sep 2011 kl. 09:23

Jag delar med mig, varför skulle jag inte?

0

Tina Nordberg

30 sep 2011 kl. 09:33

Jag har ju redan rapporterat på Artportalen där finns ju kordinater o allt.

0

Mattias Andersson

30 sep 2011 kl. 09:35

Kul ide och kul namn på sidan. För vissa kan det vara känsligt att lämna ut svampställen, men med tanke på hur många ton svamp som ruttnar bort i skogen varje år så... Lite en myt det där om att mycket folk i skogarna gör att inte blir nån matsvamp kvar. Ett färskt exempel från i är fina kantareller alldeles intill en gångstig på Djurgården i Stockholm.

0

Mikael

30 sep 2011 kl. 09:37

Jag antar att det kan bero lite grann var i landet det är också. Här nere i Skåne så har vi inte jättemycket skog och där bor en del folk. Längre uppåt landet är nog svamp:folk kvoten lite annorlunda :)

0

Gina

30 sep 2011 kl. 13:59

Ha ha! Gillar namnet! Jag har inga problem med att visa mina ställen heller. Man kan ju inte plocka allt. Fast oftast blir det ju så att jag plockar och ger bort. Folk är så upptagna att de inte hinner ut i skogen, sorgliga människor ;-).

0

Asiankitten

1 okt 2011 kl. 00:17

Låter kul! Speciellt när man kommer till en ny stad eller så! :) då är det svårt att veta var de finns bra skogar för svamp också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone