0 420 visningar

5 svar

Hur självlär ni er?

skrutt

30 sep 2011 kl. 15:03

När ni inte har tillgång till kurser eller kunniga vänner som följer med ut i skogen, hur gör ni för att lära er mer om svamp?
Själv har jag min första höst i ett hus mitt i svampskogen, och både jag och sambon har blivit som galna, men på lite olika sätt. Han är den som yr fram med spanande blick och ser det gula guldet på 1 km avstånd. Själv har jag blivit mer och mer intresseras av ALLA svampar, såväl ätliga som oätliga. Köpte mig två tjockare svampböcker, och har undan för undan fått mer koll. Hur en kremla känns och skillnad på trattkantarell och skivling kan jag sen jag var liten, men nu har jag lärt mig väldigt mycket mer på bara några veckor. Lika roligt som att hitta ett helt gäng goa citronslemmisar (nya favoriten) är det att plocka hem lustiga svampar och försöka kategorisera med sporprov och bokbläddringar och sniffande. Känns också som att det är det bästa sättet att självlära sig, eller vad säger ni? Känner att jag genom det får upp känslan bra för själva kategorierna, sen är nästa steg att fastställa specifik art, och där blir det svårare, för den finns kanske inte ens i boken. Kul är det i alla fall, och nästa höst ska jag definitivt boka in mig på en riktig svampkurs!

0

Viktoria, Finland

30 sep 2011 kl. 16:31

Sen när man själv försökt ta reda på vad det är kan man alltid ladda upp ett par bilder här för att låta svampkunniga bekräfta/avfärda ens förslag på vad det kan vara, givande och lärorikt :)

Jag har inte heller någon svampkunnig i min närhet som jag skulle kunna fråga av, men nästa vecka ska jag på min första svampkurs!

0

Asiankitten

30 sep 2011 kl. 17:19

Läs och titta på så många bilder du kan komma över.
Att lägga upp bilder är också ett bra sätt tycker jag.
Det jag lärt mig mest av är att gå på en svamputställning! Att se, lukta och känna på svampen och veta vad det är befäster kunskapen! =)
Lycka till.

0

Boman

30 sep 2011 kl. 19:13

Jag tar med nya svampar i en separat förpackning när jag hittar nåt intressant i skogen. Läser periodvis mycket om svamp, har ett gäng böcker och på webben finns massor med info.
Jämför levande svamp med bilder. Luktar, känner, skär sönder och undersöker, smakar om det är något ätligt. Ibland kommer de upp på min lista för arter att plockas, andra hamnar bara i minnet och känns igen.
Gick nån kortare svamp utbildning i Finland, det måste man om man ska plocka till försäljning där. Man fick en licens som måste visas vid försäljningen. Teori och praktiskt kunnande varvat. Vissa svampar skulle plockas och redovisas för läraren.
Där började jag lära mig mera om svamp.  Man kunde tjäna rätt bra på en säsong om man var snabbfotad och hade bra skog att gå i. Hemma plockades en del sorter till mat men inte speciellt många.

0

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 19:47

Det här forumet med sina extremt kunniga personer har gjort att jag på avsevärt kort tid ökat min svamprepertoar! Senast idag plockade och åt jag Kungschampinjon! Det hade jag aldrig vågat förra året då jag inte visste om Svampguiden.

0

Tor

30 sep 2011 kl. 21:06

Är också från Finland och vuxit upp med svamp. Lär mig nya svamp för svamp. Först slår jag upp den i svampboken och sen kollar jag noga in alla kännetecken och försöker hitta förväxlingsmöjligheter. Processen är väldigt rolig. Är dock väldigt noggrann och försiktig innan jag stoppar i mig något nytt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone