Hej!
Vad jag har förstått är det mycket diskussioner om svart trumpet och kruskantarell just nu. Själv är jag amatör och har blivit lite osäker på vad jag egentligen plockat, är det svart trumpet eller kruskantarell (elelr både och)? Som jag förstod kan kruskantarellen variera mycket i utseende för dessa svampar var svarta/grå/bruna och inte alls så gula som många av er visat på bild, eller om man googlar på svampen.
De är ploclade i skogarna runt landstället i Värmland och min erfarenhet är att allt är XXL där i jämförelse med Stockholm/Huddinge där jag bor (och plockar svamp). Den svarta trumpet jag plockar hemma ser ut som svart trumpet gör enligt böcker/google etc. Svamparna i Värmland plockades i mossig, fuktig skog med dominerande gran. Inte alls under hassel.
Tusen tack för synpunkter!
MVH
Svart trumpet, eller möjligtvis kruskantarell?
Fina, de stora brukar jag fylla med en fyllning (låter alltså den rena foten vara kvar) av hälften Ricotta och hälften mozzarella, lite Parmesan, timjan, salt och svart peppar. Ställer dem ganska trångt i en hög ugnsäker form och kör dem på 175 grader tills det puttrar…tar ut och låter svalna något. serverar dem på en grön blandsallad med rostade pinjenötter och valnötter, citron & olja :)
Hej alla och tack för alla svar! :-D Jag skall självklart pröva receptet nästa gång jag hittar stora svarta trumpeter, vilket jag jämt gör på landet (men ytterst sällan i Sthlm).
Svampen på bilden är plockad i skogarna utanför den lilla bruksorten Lennartsfors i Värmland, ca tio mil från Oslo, där vi har vårt sommarhus. Jag är verkligen privilegierad med så bra svampmarker i kombination med att ytterst få människor plockar något där. Som 08:a blir man nästan provocerad när folk säger att “visst plockar jag svamp, men jag har inte varit ute i år” när de bor vid sådana fantastiska rikedomar och man själv är ute och fyller korgen varannan dag hela hösten! ;P Jag önskar bara att jag kunde mycket mer om svamp när man har sådana tillgångar bakom knuten, det är därför jag börjat hänga här på forumet för att lära mig mer!
Skickar med ytterligare en bild från årets kantarellsäsong!
Tack igen för alla svar!
MVH
stora kantareller!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.