0 227 visningar

7 svar

Bästa svampminnet - hittills

Bo E

8 sep 2006 kl. 14:49

Igår slutade jag jobbet innan det hunnit bli mörkt och tänkte ta mig en liten skogspromenad.
Redan i parkerna vid områdena Hjärsta och Baronbackarna var det gott om kremlor, rodnande flugsvamp och enstaka kungs- och snöbollschampinjoner.
Nära bron över motorvägen i den lilla skogsplätten mot Vivalla växte en blomkålsvamp på gångstigen! Tyvärr mosad av cyklister och fotgängare! Medan jag retade mig på dessa “svampmarodörer” kastade jag en blick åt sidan och upptäckte en ännu större och helt oskadd blomkålsvamp vid nästa tall! Vilken lycka!
Hade tänkt mig en längre promenad men med kremlor och blomkålsvamp som vägde rätt tungt vände jag iustället om inåt stan.
I en park ganska centralt i de västra stadsdelarna såg jag något som jag först trodde var en ny samling rodnande flugsvamp, men vid närmare betraktande var det jättestora kungschampinjoner i en grupp på ca 10 exemplar!
Tyvärr lite för centralt trafikerat läge, men jag kunde inte låta bli att sno med den minsta knoppen i alla fall.
De stora står väl där ännu, tills nån svamphatare mosar dem, kan man tänka!
Det var i alla fall årets bästa svampminne hittills!

0

Marie1

8 sep 2006 kl. 15:02

Mitt bästa svampminne är bara nån timme gammalt för idag hittade jag tillbaks till Svart Trumpetstället där det finns kassvis m svamp. Vädret var inte det bästa så jag lär ta mig dit strax igen. Kommer oxå ta bild på lokalen…

0

Bo E

8 sep 2006 kl. 15:25

Oj, det var länge sen man kunde bära hem såna!
Hoppas på god återväxt kan man alltid! I år verkar det ju vara ett kanonår för svamp!

0

Lena M

8 sep 2006 kl. 17:15

Bo och Marie, förstår att ni är mer än nöjd med dagens fynd. Det är bara att säga grattis !

0

Lena i Nacka

8 sep 2006 kl. 17:21

Ser jättetrevligt ut. Ska ut snart till min skog i Riala där jag plockade ca 80l svarta för ett par år sedan. Det är mitt bästa svampminne hittills. Var där i flera omgångar och hade kompisar med som plockade lika mycket. De är slut nu så jag hoppas att de finns där iår.

0

Bo E

8 sep 2006 kl. 17:22

Ja, det blev mer än jag orkade äta upp.

Hur länge tror ni att en rensad och skjöljd blomkålsvamp håller sig i kylskåp?

0

Marie1

8 sep 2006 kl. 17:37

Den bör väl klara sig till imorrn iallafall? Kantareller håller ju sig länge, rensade o kylda.

0

Helena

8 sep 2006 kl. 19:58

Mitt bästa är ifjol då jag letade blåbär och fann en svamp som såg ut som nån slags kantarell.
Jag gick hem med en sjal full av svart trumpetsvamp, visade de det sig, och så var det nya intresset fött! Ger bättre resultat i “Stockholmsskogarna” än bär letande.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone