Igår slutade jag jobbet innan det hunnit bli mörkt och tänkte ta mig en liten skogspromenad.
Redan i parkerna vid områdena Hjärsta och Baronbackarna var det gott om kremlor, rodnande flugsvamp och enstaka kungs- och snöbollschampinjoner.
Nära bron över motorvägen i den lilla skogsplätten mot Vivalla växte en blomkålsvamp på gångstigen! Tyvärr mosad av cyklister och fotgängare! Medan jag retade mig på dessa “svampmarodörer” kastade jag en blick åt sidan och upptäckte en ännu större och helt oskadd blomkålsvamp vid nästa tall! Vilken lycka!
Hade tänkt mig en längre promenad men med kremlor och blomkålsvamp som vägde rätt tungt vände jag iustället om inåt stan.
I en park ganska centralt i de västra stadsdelarna såg jag något som jag först trodde var en ny samling rodnande flugsvamp, men vid närmare betraktande var det jättestora kungschampinjoner i en grupp på ca 10 exemplar!
Tyvärr lite för centralt trafikerat läge, men jag kunde inte låta bli att sno med den minsta knoppen i alla fall.
De stora står väl där ännu, tills nån svamphatare mosar dem, kan man tänka!
Det var i alla fall årets bästa svampminne hittills!
Ser jättetrevligt ut. Ska ut snart till min skog i Riala där jag plockade ca 80l svarta för ett par år sedan. Det är mitt bästa svampminne hittills. Var där i flera omgångar och hade kompisar med som plockade lika mycket. De är slut nu så jag hoppas att de finns där iår.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.