är den bara någon cm hög? och alldeles kritvit? jag hittade några som doftade cocos under några fjälliga bläcksvampar. De växte i ett ganska vått dike. Ska se om jag hittar bilderna :)de var väldigt sega när man tog i dem, men det doftade Hawaiian Tropic länge om fingrarna…
Inte riktigt kritvit, den drar lite åt det ljusgula hållet om man tittar på nära håll. Särskilt längst ut på hattkanten är de lite mer ljusgula, ser ut som om vit färg runnit över svamparna men färgat dem lite ojämnt på kanterna.
De var ca 6-7 cm höga och växte i en ganska öppen glänta med mycket björkar och andra lövträd i lite sluttande terräng så det är nog ganska torrt där.
Jag hade möjlighet att visa upp den lilla hoptorkade stackaren åt en svampboksförfattare idag på en svampkurs och hon menade direkt också att det nog är kokosriska då den har så karaktäristisk lukt, även om den är liten. Den växte i skog med lövträd, mest björk, så det stämmer ju bra.
Min kokosriska är grå på hatten,med svag cirkelformade tekning, hatten c:a7 cm lite vågformad hattkant, gulbeiga täta skivor under luktar kokos kort rak fot. beigegrå. skör vid brytning av hatt. vitt svampkött under hatthuden.kan finnar i grupper eller enskild. Vet ej om den är ätlig hittad i hälsingland Växbo utanför Bollnäs
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.