0 1153 visningar

12 svar

Tillreda svart trumpet?

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 19:40

Idag har jag sprungit upp och ner för mossiga slänter. Det var någon här på forumet som gav detta eminenta förslag på den svarta trumpetens växtplats. Det resulterade i två liter! Men blev nu lite osäker på hur denna ska tillagas. Stämmer det att den ska blötläggas först? Hur länge i sådana fall? Och skall den sedan kokas ur innan tillagning? Är den god att bara äta stekt, få så sätt som kantareller är? Eller bör den hamna i en soppa eller liknande? Många frågor då jag inte lyckats hitta dem förrän idag!

0

Tina Nordberg

30 sep 2011 kl. 19:46

I första hand torkar jag och använder stött som krydda.
Torkad kan blötläggas Tills den känns mjuk och användas som färsk.
Den är god stekt och stuvad.
Ingen blötläggning av färsk svamp.

0

Mimmi, Mjölby

30 sep 2011 kl. 19:55

Jag torkar och förvarar i glasburkar. Blötlägger sedan innan tillagning. Jag tycker att svarta trumpeter (liksom de flesta andra svampar) är godast ganska hårt stekta. Så jag smörsteker alltid, oavsett om svampen ska läggas på macka, blandas i pastasallad, hamna i en gryta eller göras sås/stuvning på.

0

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 19:59

Tack för supersnabba svar! Ni är guld värda!

0

Anne Jukkas

30 sep 2011 kl. 19:59

Det finns ett recept på den här tråden som låter helt underbar, från Anette L norr Sthlm.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=210787&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&8

Om jag någon gång lyckas hitta svarttrumpet kommer jag definitivt att testa detta recept.

0

Annette L, norr om Sthlm

30 sep 2011 kl. 20:02

Grattis, jag hittar dem alltid i slänter ;)

Jag brukar göra lite olika:
antingen delade direkt i pannan, låt dem gå i torr panna först och sedan i med smör när de knäpper.

lite olika recept:
Soppa:
jag gör så här: till fyra personer

Blötlägger svampen i vitt vin, låter den dra i en timme.

Gör en bas till soppan på jordärtskockor ca 1/2 kg, schallottenlök 2 st och svart trumpet en generös näve, som du fräser tillsammans i smör. Börja med löken, sen kockorna (skurna i bitar) sist svampen.

Låt fräsa tills kockorna är mjuka,
häll på vitt vin (ca 3 dl) låt det reducera ned till häften,
slå på ca 4 dl grädde, låt puttra i 5 minuter.

Mixa soppan slät, smaka av med salt/peppar.

Toppa med några hårt stekta svarta (ev lite knastriga baconbitar/sidfläsk)och lite skuren persilja samt ett gott brytbröd.

Den får lite mysko färg; men är himmelskt god :)

Tapas:
De stora brukar jag fylla med en fyllning (låter alltså den rena foten vara kvar) av hälften Ricotta och hälften mozzarella, lite Parmesan, timjan, salt och svart peppar. Ställer dem ganska trångt i en hög smörad ugnsäker form och kör dem på 175 grader tills det puttrar…tar ut och låter svalna något. serverar dem på en grön blandsallad med rostade pinjenötter och valnötter, citron & olja :)

Sonens absoluta favorit:
4 personer

Kokar vanlig (fiberlös) spagetti, blandar sedan i:

En generös näve med svarta trumpeter, är de torkade lägger jag dem gärna i lite rött vin för att mjukna lite alternativt lägger jag dem direkt, torra, i en stekpanna och är ganska generös med smör/olivolja. Steker dem ganska hårt. Sedan steker jag en bit rökt sidfläsk i bitar eller ett paket bacon. Blandar detta i den kokta spagettin, slår på lite grädde, rör ihop. Smakar av med salt och svartpeppar, hyvlar Parmesan över samt lite persilja eller basilika. Serveras med ett gott bröd!

Ja det var lite…nej vänta stek svamparna, slå på lite lite grädde så det binder. Smaka av med salt och peppar. lägg röran på dagsgamla baguetteskivor, lägg på en 1/2 cm tjock skiva chèvre eller Brie, in i ugnen på 175 grader tills det bubblar…servera med en liten sallad och flytande honung…

Nu var jag klar :)

0

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 20:11

Snacka om att jag blev hungring Nu!

0

Anette L!

Anne Jukkas

30 sep 2011 kl. 20:12

Du lägger väl upp dina härliga recept i receptdatabasen? Tror att dom är lättare att hitta där (även fast det inte finns sökfunktion) än inne i olika trådar.

0

Birgitta Corbett

30 sep 2011 kl. 20:14

Instämmer med föregående talare :)

0

Annette L, norr om Sthlm

30 sep 2011 kl. 20:18

jag kanske skulle göra det, har massor av recept, men aldrig nedskrivna, får ta och skärpa mig lite :) jag lagar dock mycket rätter med svamp…så jag ska ta tag idet! :)

0

Anne Jukkas

30 sep 2011 kl. 20:23

Härligt Anette L!

0

Annette L, norr om Sthlm

30 sep 2011 kl. 20:54

Nu har jag lagt ut några :)

0

Totte Gbg

30 sep 2011 kl. 20:58

Jag tycker det är gott med vanlig gräddsås med svarttrumpet i…en skvätt cognac kan vara gott i oxå att dutta i…vill man inte ha sås…koka ner ännu mer o fyll krustader som snacks till välkomst ölen eller vad man nu har :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone