0 173 visningar

4 svar

Lystickor till textilfärgning

Elisabeth Jansson

9 sep 2001 kl. 00:07

Finns det någon som har gott om lystickor?
Jag kan tänka mig att köpa eller byta med annan färgsvamp
som är torkad.
Jag kan också buta lustickor mot någon produkt som är färgad och skapad av
svampfärgad ull.
Jag tovar, väver mm.

Det vore roligt att utbyta idéer om svamfärgning.Jag har sysslat med svamp, och svampfärgning i 20 år.Hör gärna av er med frågor.

Med vänlig hälsning
Elisabeth

0

Lena

2 nov 2001 kl. 11:05

Hej!
Vi har lysticka - vad har du?
Hur får man blå färg av fjällig taggsvamp?

0

Marina Jansson

18 nov 2001 kl. 20:52

Jo jag skulle nog kunna hjälpa dig med lystickor.
Maila mig på kursledaren@home.se

0

Karin Häggblad

5 okt 2005 kl. 19:31

Är det möjligt att svampfärga ull och sedan tova ihop den? Tillsätter du fett? Vilket?

0

Elisabeth

6 okt 2005 kl. 00:06

Hej!
För att färgen ska fästa måste du tvätta ullen mycket försiktigt annars tovar den sig. Jag tvättar med vanligt diskmedel, sedan måste ullen betas och sedan färgas.
Ibland kan det tova ihop sig.
Ullen har då inget fett kvar, när jag använder den arbetar jag oftast med “råull” också och då fäster den färgade ullen på den andra ullen.
En bra bok om tovning med mycket tips och idéer är Tova av Gunilla Patetau Sjöberg.
Att tova av svampfärgad ull enbart har jag ingen erfarenhet av.
Jag vet att man ska kunna tillsätta fett.
Läs i boken!
Lycka till!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone