0 722 visningar

8 svar

Taggsvamp/kräftsmak

Evis

1 okt 2011 kl. 13:16

Hej hopp, nu är jag här igen med samma fråga som jag ställt för typ ett år sedan..
Det var någon som gjort en syltning/inläggning med rödgul taggsvamp (tror jag det var) som gick att jämföra med kräftstjärtar? Minns jag rätt. Igår hittade jag en fotbollsstor sådan. Trodde först det var en fårticka. Men den har taggar, även om det pga storleken och hur den växt såg ut som långa rör på vissa ställen.. men OJ vad den doftar skaldjur. Så jag tog hem den rackarn och tänkte prova det där men jag hittar inte igen utskriften. Någon som snabbt kan hitta detta recept?
Tack på förhand

0

Stisse/Mjölby

1 okt 2011 kl. 15:45

Rödgul taggsvamp stor som en fotboll??????.Måste vara världsrekord!

0

Annette L, norr om Sthlm

1 okt 2011 kl. 16:12

Vore se kul att se en bild på den, jag har aldrig sett en så stor rödgul taggsvamp! Bara fjälliga.

0

Bo Reyer

1 okt 2011 kl. 18:40

Kan det vara detta du är ute efter.
Jag har även gjort detta med taggsvamp:

Tycker du om kräftor samt kantareller?
Då är detta det perfekta receptet för dig!

Koka en lag bestående av någon deciliter vatten, grovsalt samt dillkronor ca 10 min.Lägg sedan i kantareller (de minsta hela och de större delade). Koka ytterligare ca 10 min. Smaka av. Känns det för salt - späd med vatten. Eller tvärtom - tillsätt mer salt efter behag. Kyl ner i kallt vattenbad. Dessa kantareller ätes kalla och är underbart goda som tilltugg,smörgåspålägg
eller som ingrediens i en sallad
  © SvampGuiden 1997- 2011

0

Evis

1 okt 2011 kl. 20:14

Ja, men det är det nog. Tack så mycket Bo.

Jag önskar jag hade haft kameran med mig. Verkligen. Den var verkligen sådär stor som en fårticka kan bli och själva foten kunde jag inte nå om med tumme och långfinger. Jag ska ta några bilder nu, fast den är i bitar. Det KAN ju var en fårticka, men jag har lite svårt att avgöra det (speciellt utan glasögon.. så var inte fallet ens förra året. Hu vad det går utför haha)

0

Asiankitten

1 okt 2011 kl. 21:16

Åh! Härligt recept som jag bara måste prova! Kan man byta ut dillkronorna mot fillfrö tro?

0

Bo Reyer

1 okt 2011 kl. 21:39

Givetvis kan du byta ut krondillen, men dillfröna ger en skarpare smak.Jag skulle rekommendera färsk dill + lite dillfrö.

0

Daniel Åström

1 okt 2011 kl. 22:01

De rödgula jag har hittat har varit små men blek taggsvamp har jag hittat som varit 12-13 cm i diameter men inte som en fotboll.

0

Gina

1 okt 2011 kl. 22:04

Förra året hittade jag faktiskt enorma exemplar av blek taggsvamp. Fick typ bara plats med en i korgen, inte maskäten heller. Om jag minns rätt var det nog runt mitten av oktober jag hittade den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone