Hej hopp, nu är jag här igen med samma fråga som jag ställt för typ ett år sedan..
Det var någon som gjort en syltning/inläggning med rödgul taggsvamp (tror jag det var) som gick att jämföra med kräftstjärtar? Minns jag rätt. Igår hittade jag en fotbollsstor sådan. Trodde först det var en fårticka. Men den har taggar, även om det pga storleken och hur den växt såg ut som långa rör på vissa ställen.. men OJ vad den doftar skaldjur. Så jag tog hem den rackarn och tänkte prova det där men jag hittar inte igen utskriften. Någon som snabbt kan hitta detta recept?
Tack på förhand
Kan det vara detta du är ute efter.
Jag har även gjort detta med taggsvamp:
Tycker du om kräftor samt kantareller?
Då är detta det perfekta receptet för dig!
Koka en lag bestående av någon deciliter vatten, grovsalt samt dillkronor ca 10 min.Lägg sedan i kantareller (de minsta hela och de större delade). Koka ytterligare ca 10 min. Smaka av. Känns det för salt - späd med vatten. Eller tvärtom - tillsätt mer salt efter behag. Kyl ner i kallt vattenbad. Dessa kantareller ätes kalla och är underbart goda som tilltugg,smörgåspålägg
eller som ingrediens i en sallad
© SvampGuiden 1997- 2011
Ja, men det är det nog. Tack så mycket Bo.
Jag önskar jag hade haft kameran med mig. Verkligen. Den var verkligen sådär stor som en fårticka kan bli och själva foten kunde jag inte nå om med tumme och långfinger. Jag ska ta några bilder nu, fast den är i bitar. Det KAN ju var en fårticka, men jag har lite svårt att avgöra det (speciellt utan glasögon.. så var inte fallet ens förra året. Hu vad det går utför haha)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.