0 394 visningar

20 svar

Sååå besviken:´(

Madde Småland

1 okt 2011 kl. 16:06

Förra året hittade vi för första gången ett ställe med rödgul trumpet och blev så glada då! Har i år plockat där 3ggr men idag när jag kom dit såg det ut så här!
Bild 1: I sluttningen till höger har vi tidigare plockat mängder med riktigt stora trattkantareller
Bild 2: i det här området växte trumpeterna överallt i mossan

0

Annette L, norr omSthlm

1 okt 2011 kl. 16:17

det är precis vad som väntar här hemma, om jag nu inte lyckas hitta något i skogen som kan stoppa byggplanerna…väldigt tråkigt!

0

Madde Småland

1 okt 2011 kl. 16:21

Hoppas du lyckas hitta ngt som hjälper till att stoppa byggplanerna hos dig. Här ska de inte bygga ngt utan de “bara” avverkar på flera ställen i skogarna.

0

Enelie, lkpg

1 okt 2011 kl. 17:06

Vilken hemsk syn:(
Jag förstår att du är besviken.
Och, ledsen och arg blir man också vid en sådan åsyn.

Annette L:
Jag håller tummarna för dig att du hittar något innan bygglovet klubbas.

0

Grethe F

1 okt 2011 kl. 17:14

Jag har sett det så många gångar i år “mina” skogar har försvunnit . Hur ska nästa generations skogsägare leva om där inte finns nån skog kvar

0

Lill, Skellefteå

1 okt 2011 kl. 17:55

Fy så hemskt!!!
Vet inte hur många av “mina” skogar som avverkats sista åren. Man blir så arg och ledsen! :-(
Med det tempot som skövlarna far fram nu så känns det som om det snart inte finns kvar annat än plantager som är 60 år och yngre.
Vars jag än går i skogen nu så är det snittslat. Antar att det är hyggen där snart. :-(
Vad kan man göra? Få alla att skriva nej tack till reklam på sina brevlådor, få räkningarna elektroniskt, Ringa till alla som skickar direktreklam och be de sluta med det, bygga tegelhus i stället för trähus?? Nej det hjälper väl inte. Säljs väl bara mer till utlandet då i stället.
Man känner sig så förtvivlad och handlingsförlamad! Vad ska man göra? :-(

0

Birgitta Corbett

1 okt 2011 kl. 18:17

Åh nej! Fruktansvärd syn. Förstår att det gör ont i hjärtat.

0

Bo Reyer

1 okt 2011 kl. 18:47

Jag har tyvärr allt för ofta mött samma syn under mina 40 års svampturer. Jag känner igen känslan av din besvikelse.

0

Stisse/Mjölby

1 okt 2011 kl. 19:22

Joodu Madde jag har varit med om samma sak! Blir så jävla ledsen!

0

Jeanette P, Lulé

1 okt 2011 kl. 19:36

Fy sjutton vilken tråkig syn :(. Tänk om folket kunde dra ner på tempot och gå långt tillbaka i tiden och avverka med häst istället. Iof så sliter ju det på marken.. men inte alls lika mkt. Men tyvärr är dagens samhälle uppbyggt på att allt ska gå så fort som möjligt till så mkt pengar som möjligt.. resten skter dom i

0

Gina

1 okt 2011 kl. 19:37

Jag beklagar sorgen ;-(.

0

Asiankitten

1 okt 2011 kl. 20:25

Usch vilken besvikelse!!! :(

Jag hörde att det länge varit ett högt pris på trä virke, så hoppas det går ner snart så det inte lönar sig att avverka! Tyvärr så exporteras nog mycket av de avverkade träden. Jag tror att vi är ganska duktiga på returpapper i sverige. Själv använder jag reklamen att lägga svampar på för att dra ut lite fukt. Sen åker de i returen. :)

0

Lilla My

1 okt 2011 kl. 20:43

Beklagar sorgen!

0

"JAS" Helsingborg

1 okt 2011 kl. 22:07

Tja vad säger man, så klart måste markägaren tjäna pengar för sitt uppehälle men det vore väldigt trevligt om de kunde gå skonsammare fram men avverka är de så klart tvungna till. Det gäller bara för oss och andra att hitta sådan skog som är “värd” att bevara och då måste vi ju hitta arter som är skyddsvärda annars skiter det sig och det kan det göra ändå. Så kan man ju fundera över hur skattemyndigheten tänkte när de införde lagen om att alla näringsidkare som handskas med kort och kontanter MÅSTE skriva ut kvitton, det blir 25 ton kvitton om dagen, så där rök din skog och svamp Madde och vi fick en massa onödiga kvitton i stället, det är sorgset det:(

0

Marina Jansson

1 okt 2011 kl. 22:46

Åååh, jag vet hur det känns!
Med svampkniven kommer man inte långt mot stora skogsmakiner. :(

0

onödiga kvitton .......

Birgitta F

1 okt 2011 kl. 22:47

......kan man inte ens torka sig i röven med heller… i mitt jobb delar jag ut minst 200 om dagen som ingen vill ha…...väldigt surt

0

Madde Småland

2 okt 2011 kl. 02:40

Tack för allt deltagande! Förstår att ni är många som råkat ut för samma sak och det är aldrig kul att se fina skogar försvinna så här.

Ja det är en hel del onödiga reklamlappar och kvitton i omlopp. Själva får vi numera den reklam vi är intresserade av via mail och tidningarna läser vi på nätet.
Däremot när det kommer till böcker är vi lika skyldiga som många andra, föredrar en riktig bok i handen istället för datorn på magen vid sänggåendet.
Får försöka se det på ett ljusare sätt… Nu sparar jag in den tiden så det finns mer tid att kolla nya platser och kanske kan hitta ett ännu bättre ställe.

0

svamptant

2 okt 2011 kl. 03:06

Jag skulle kolla av mitt bästa Trattkantarell-ställe för några vcekor sedan, såg då att skogsmaskinerna gick hårt fram där. Fick förstås en tår i ögat, men tänkte att jag hittar nog ett nytt ställe. Visst gjorde jag det, men tänkte ändå igår att jag kollar av mitt gamla ställe trots att skogsmaskinerna varit framme. Döm om min förvåning.. Jag har aldrig hittat så många och så stora Trattkantareller förut. Jag orkade bara plocka i en timme, sen var både korgen och kassen proppfulla.

0

Madde Småland

2 okt 2011 kl. 03:10

Ojdå! Grattis:) För egen del dröjer det nog ett tag innan det finns hopp om att hitta ngt bland allt granris som ligger utspritt. Gick runt lite för att se om ngn del var orörd men granriset täcker mossan ordentligt.

0

Birgitta F

4 okt 2011 kl. 18:36

Idag besökte jag ett av mina mer pålitliga ställen , den heter vinterbacken och där finns allt man kan tänka sig. Jag har tillsammans med två svampkonsulenter planerat en exkursion samt utställning inför nästa höst. Där har jag plockat mängder av sorter och terrängen passar alla. Idag var “allt fördärvat och skändat”.Jag får nog rikta in mig på att besöka naturreservat framgent.Eller prata med bröderna längst ner i Gläborg och höra vad dom har för planer för framtiden ( typ 76 och 79 år)

0

Madde Småland

5 okt 2011 kl. 09:52

Birgitta
Usch vad tråkigt! Kan verkligen inte ha varit roligt att komma dit och upptäcka att alla era planer inför nästa höst är borta bara så där! “Min” skog innehöll inte många arter som kunde vara värt att visa andra och utifrån den besvikelse jag kände kan jag bara försöka att förstå hur ont det måste gjort att se den förstörelsen! Hoppas verkligen att du kan hitta ngt annat ställe i framtiden. Tyvärr blir det väl svårt att hitta en lika fin plats till nästa höst om du inte redan har ett annat alternativ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone