Brittsommarvädret hela veckan på Gotland har fått markerna att börja torka ut. Sista utflyktsdagen hade vi inte så stora förhoppningar på svampfynd men i Suderbys nedanför Gothem gjorde Irene A det första egna fyndet av violgubbe, visserligen gamla och fula, men ändå...!
Där fanns också några exemplar av anisspindling och odörspindling. De hör till de arter man oftast hittar i Gotlands barrskogar.
Sista turen för dagen gick till klintbranten nära stugbyn vid Ardre. Den gav veckans längsta artlista ;-)
Exemplen på bilderna är anisfingersvamp, granrotspindling och och en gotlandsspecialitet, Cortinarius violaceomaculatus.
Annat av intresse var gul lammticka och svartgrön spindling.
Årets vecka på Gotland var sämre än i fjol när det gäller svamptillgången men det är alltid lika trevligt att komma hit ändå. Vädret har varit otroligt och vi har träffat en hel del svampfolk under veckan. Detta var också Mias första besök på Gotland men säkert inte det sista ;-)
Hej på er, tack för sällskapet även denna gång… Vore kul med en sån här gemensam svampvecka varje höst på Gotland.
Alvena Lindaränget hade jag också tänkt hinna besöka innan jag åker hemåt på måndag. Det var en deltagare på kongressen som fann en mycket märklig olivgulbrun musseron med mörbrun hattmitt där som ingen visste vad det kunde vara…
Kommer med en liten Gotlandsrapport jag med strax i ett nytt inlägg..
Japp, jag tänkte ta mig dit i morgon eftermiddag en sväng. Få se om jag lyckas hitta dem..
Tog en tur till Brucebo igår. Det fanns en hel del vinriskor i fint skick, och jag lyckades hitta ganska fina ex. av Cortinarius terpsichores och C. caesiocanescens i tallskogen nedanför klinten, närmast kusten.
Ett litet exemplar av vår mjölmusseron(?) fick följa med hem. Det var bara en tanke att det kunde vara samma som andra har hittat i Alvena..
Den har börjat torka något, och jag vet inte hur väl den olivgula färgtonen framgår, men den finns där, och här är ett par bilder som jag tagit idag:
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.