0 340 visningar

8 svar

Gotland 1/10

BaWa

1 okt 2011 kl. 16:49

Brittsommarvädret hela veckan på Gotland har fått markerna att börja torka ut. Sista utflyktsdagen hade vi inte så stora förhoppningar på svampfynd men i Suderbys nedanför Gothem gjorde Irene A det första egna fyndet av violgubbe, visserligen gamla och fula, men ändå...!
Där fanns också några exemplar av anisspindling och odörspindling. De hör till de arter man oftast hittar i Gotlands barrskogar.

0

BaWa

1 okt 2011 kl. 16:57

Sen blev det en fikastund i Alvena Lindaräng. Inte helt svamptomt där heller men inget i skick att fotografera.

0

BaWa

1 okt 2011 kl. 17:03

Sista turen för dagen gick till klintbranten nära stugbyn vid Ardre. Den gav veckans längsta artlista ;-)
Exemplen på bilderna är anisfingersvamp, granrotspindling och och en gotlandsspecialitet, Cortinarius violaceomaculatus.
Annat av intresse var gul lammticka och svartgrön spindling.

Årets vecka på Gotland var sämre än i fjol när det gäller svamptillgången men det är alltid lika trevligt att komma hit ändå. Vädret har varit otroligt och vi har träffat en hel del svampfolk under veckan. Detta var också Mias första besök på Gotland men säkert inte det sista ;-)

0

Michael Krikorev

1 okt 2011 kl. 20:37

Hej på er, tack för sällskapet även denna gång… Vore kul med en sån här gemensam svampvecka varje höst på Gotland.

Alvena Lindaränget hade jag också tänkt hinna besöka innan jag åker hemåt på måndag. Det var en deltagare på kongressen som fann en mycket märklig olivgulbrun musseron med mörbrun hattmitt där som ingen visste vad det kunde vara…

Kommer med en liten Gotlandsrapport jag med strax i ett nytt inlägg..

0

BaWa

1 okt 2011 kl. 20:43

Ja, det vore väl trevligt!
Vi har ju klarat av tre nästan gemensamma veckor i tre år nu ;-)

Vi hittade något i Alvena som vi tror är mjölmusseron. Kan det ha varit den?

0

Michael Krikorev

1 okt 2011 kl. 21:16

Njae… Den här musseronen var mer olivgulbrun, och hade inte mjölmusseronens distinkta ringzon på foten. Men visst såg det ut som det skulle kunna vara en musseron i gruppen “bruna musseroner”. Har ni bild på ert fynd?

0

BaWa

1 okt 2011 kl. 21:19

Tyvärr Micke, vi tog ingen bild på den…
Du får göra en sväng dit imorgon och hoppas hitta åt den.

0

Michael Krikorev

1 okt 2011 kl. 21:33

Japp, jag tänkte ta mig dit i morgon eftermiddag en sväng. Få se om jag lyckas hitta dem..

Tog en tur till Brucebo igår. Det fanns en hel del vinriskor i fint skick, och jag lyckades hitta ganska fina ex. av Cortinarius terpsichores och C. caesiocanescens i tallskogen nedanför klinten, närmast kusten.

0

Irene A

3 okt 2011 kl. 13:23

Ett litet exemplar av vår mjölmusseron(?) fick följa med hem. Det var bara en tanke att det kunde vara samma som andra har hittat i Alvena..
Den har börjat torka något, och jag vet inte hur väl den olivgula färgtonen framgår, men den finns där, och här är ett par bilder som jag tagit idag:

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone