Hej!
Har läst motstridiga uppgifter om fjällig bläcksvamp. Vissa hävdar att man ska undvika alkohol pga viss risk för antabuseffekt, andra säger att det är helt säkert. Hittat dessa läckerheter idag, boeuf bourgignon på spisen och en flaska vin till detta. Vad tror ni, ska vi skippa vinet, eller är det uteslutet med reaktion?
Jag fick en väldigt kraftig reakstion efter att ha druckit alkohol 8 timmar efter förtäring av fjällig bläcksvamp, känndes som om jag druckit tio öl istället för två, svettades och spydde flera timmar.
Först känndes det fint att bli packad på en stark, men så sa kroppen ifrån.
Så jag rekomenderar alla att vänta mer enn 8 timmar iaf
Jag har för mig att det finns någon studie som har visat på förekomst av Coprin även i fjällig bläcksvamp. Även om det är ovanligt och även om det inte alls är i samma stora omfattning som i grå bläcksvamp bör man nog vara försiktig.
Ska försöka läsa på lite mer och se om det är värt att skriva något om på artbladet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.