0 7115 visningar

10 svar

Coprin i fjällig bläcksvamp?

Janne

1 okt 2011 kl. 18:18

Hej!

Har läst motstridiga uppgifter om fjällig bläcksvamp. Vissa hävdar att man ska undvika alkohol pga viss risk för antabuseffekt, andra säger att det är helt säkert. Hittat dessa läckerheter idag, boeuf bourgignon på spisen och en flaska vin till detta. Vad tror ni, ska vi skippa vinet, eller är det uteslutet med reaktion?

0

Annette L, norr om Sthlm

1 okt 2011 kl. 18:38

http://svampguiden.com/art/visa/Coprinus_comatus

Sen kan du läsa på grå bläcksvamp i databasen oxå

0

Janne

1 okt 2011 kl. 18:45

Hej!

Har kollat din länk redan och där verkar det ju vara ok. Dock har jag läst i någon uppsats från Umeå att det inte är uteslutet, dessutom manar Tony S i en tidigare tråd till försiktighet med även fjällig bläcksvamp. Därför min fråga

0

Annette L, norr om Sthlm

1 okt 2011 kl. 18:47

fast blandar du inte ihop det med grå bläcksvamp som funkar som Antabus?

0

Annette L, norr om Sthlm

1 okt 2011 kl. 18:50

jag är inte säker om nu Tony S (har en stjärna eller hur) säger så...jag har dock alltid ätit den, samt druckit alkolhol (vin). MEN har du en hint om att du har läst det så ska min erfarenhet inte styra :)

0

Janne

1 okt 2011 kl. 18:56

Hej igen!

Tack för svar. Jag tror som du att det inte är någon fara, men blir lite osäker då jag hittar olika info. Blodtrycksfall, illamående och liknande symtom slipper man gärna… Kanske ändå ska skippa svampen till förmån för vin :)

0

Annette L, norr om Sthlm

1 okt 2011 kl. 18:57

jag skulle def skippa svampen :)

0

Karl

9 okt 2013 kl. 14:37

Jag fick en väldigt kraftig reakstion efter att ha druckit alkohol 8 timmar efter förtäring av fjällig bläcksvamp, känndes som om jag druckit tio öl istället för två, svettades och spydde flera timmar.
Först känndes det fint att bli packad på en stark, men så sa kroppen ifrån.

Så jag rekomenderar alla att vänta mer enn 8 timmar iaf

0

Michael Krikorev

9 okt 2013 kl. 19:59

Jag har för mig att det finns någon studie som har visat på förekomst av Coprin även i fjällig bläcksvamp. Även om det är ovanligt och även om det inte alls är i samma stora omfattning som i grå bläcksvamp bör man nog vara försiktig.

Ska försöka läsa på lite mer och se om det är värt att skriva något om på artbladet.

0

Kurt

10 okt 2013 kl. 14:48

coprine is also present in C. comatus (26 mg/kg fresh weight)

DOI: 10.1002/nt.2620010203

0

Gunnar

23 sep 2015 kl. 11:26

Har ätit fjällig bläcksvamp många gånger i många år och aldrig någonsin känt mig dålig av det. De växer i riklig mängd nära bostaden och är en bra tillgång till matförrådet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone