Vi är oense. Han säger cantharellus tubaeformis, men det tror jag inte på.
Hatten är metallicbrun rund till vågig med en gnutt inåtböjd kant liten tratt eller “navel”. Skivor som går “omlott” med en off-white till ljusorange färg och går ner en bit på foten. Stammen känns mer eller mindre ihålig beroende på storlek och är off-white tilll ljusorange som skivorna. Hittade i skogen där fordon kört/stigar i barrskog med mycket mossväxt.
Trattkantarell/höstkantarell ???
han har fel :)
http://svampguiden.com/art/visa/Cantharellus_tubaeformis
Det är frostvaxskivling och den är klassad som god matsvamp.
Men om man inte ser skillnad på en skivling och en kantarell så ska man nog vara väldigt försiktig.
Det finns många giftiga skivlingar där ute!!
Finns svampkurser man kan gå om man vill lära sig svamp. :-)
HAn smakade på den innan jag kom fram till att det var en frostvaxskivling ... DÄRFÖR tyckte jag han var dum.
Kollar man på bilderna här, så ser man att det inte är trattkantarell ... men i våran bok (vet inte vad den heter) så såg det faktiskt ganska likt ut.
Och efter vad jag förstått, så är det vetenskapligt bevisat att karlar inte ser lika många nyanser som en kvinna ... så det är väl därför jag å älsklingen blir oense ute i svampskogen ;P
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.