0 576 visningar

8 svar

Gotland vecka 39, 2011

Michael Krikorev

1 okt 2011 kl. 21:26

Här kommer några bilder från veckans svamputflykter på Gotland (vecka 39 2011):

http://mycena.dyndns.org/gallery/gotland_2011/

Som vanligt har det varit en givande vistelse på denna fantastiska ö!

0

Daniel Åström

1 okt 2011 kl. 21:30

Fina bilder, något bättre kamera än vad man har själv.
Saknar de svenska namnen för en okunnig som mig.

0

Michael Krikorev

1 okt 2011 kl. 21:49

Jag automatgenererar galleriet med texterna från metadata i filerna, därav de saknade svenska namnen. De kommer här:

1. dvärgjordstjärna
2. svartnande fingersvamp
3. Ramaria suecica saknar svenskt namn
4. Cortinarius haasii saknar svenskt namn vad jag vet men hör till komplexet kring fagerspindling
5. gul rotskål
6. hyacintvaxskivling
7. sotbandad spindling
8. Mycena floridula saknar svenskt namn.
9. Ramaria flava var. scandinavica hör till komplexet kring “gul fingersvamp”
10. gråbrun sammetsmusseron
11. parkhattmurkla
12. grönfläckig vinriska
13. Cortinarius violaceomaculatus saknar svenskt namn
14. praktspindling
15. odörspindling (C. russeoides kallade de denna spensliga variant av C. mussivus)
16. duvspindling
17. vit taggsvamp
18. vinriska (god matsvamp!)

0

klas jaederfeldt

1 okt 2011 kl. 22:13

jag kände igen 2 st

0

Michael Krikorev

1 okt 2011 kl. 22:26

Hehe.. Var bilderna så dåliga??

Var inte så blygsam, nog känner du igen några fler än så. Vinriska, grönfläckig vinriska och vit taggsvamp är ju klassiska gotlandssvampar som jag vet att du känner till (även om du kanske inte sett dem i verkliga livet? )... Och gråbrun sammetsmusseron har du säkert hittat förr.

0

Mattias Andersson

2 okt 2011 kl. 21:11

Snygga bilder som vanligt, Micke. Har sett L. semisanguifluus flera gånger på fastlandet i år, nu senast utanför Rosendal tillsammans med någon konstig inplanterad tall. Antingen har den ett bra år i år eller är den något förbisedd i Mälarlandskapen. Har också förstått att C. russeoides ska vara den spinkiga varianten som jag sett flera gånger i Roslagen och C. mussivus är en kraftigare art som jag sett i Närke. Vet man något om utbredningen för dessa båda?

0

Michael Krikorev

2 okt 2011 kl. 21:33

Jag vet inte mycket om utbredningen av mussivus vs. russeoides, men har för mig att det under veckan nämndes något om att i Norge och på västkusten är den kraftigare varianten (C. mussivus) vanligare, medan den spensliga russeoides är vanligast på Gotland (och kanske även i Uppland?).

Jag tror inte att jag någonsin har sett den kraftigare varianten. Tycker ofta man finner både spensliga och rätt kraftiga fruktkroppar tillsammans, men jag antar att C. russeoides passar bäst på mina upplandsfynd.

0

Michael Krikorev

2 okt 2011 kl. 21:42

Kul förresten med fynden av L. semisanguifluus på fastlandet. Såg i Artportalen att det fanns fler fynd i Uppland.

Så också ett fynd från Östergötland (om det inte är L. quieticolor på bilden?).

0

Irene A

3 okt 2011 kl. 14:16

Vilka fina bilder du fick till!

Parkhattmurklan, är den från samma kända lokal som tidigare (Russparken), eller något nytt ställe?
http://mycena.net/svampguiden_forum_images_org/2008/2008-10-13_0z5bn8p.jpg

Jag funderar också på om man säkert ser skillnad på Mycena adonis och floridula utan mikroskop?
Vi hittade likadana som dem på bilden, sista dagen i Ljugarn. Pytteliten, 5 mm bred och laxrosa hatt och vit fot. Hattfärgen bleknade ganska snabbt - och sen tappade jag tyvärr bort svampen.

Nu ser jag förstås fram emot att få se några hundratal fynduppgifter på Artportalen från kongressveckan också :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone