Hej förra söndagen plockade jag trattkantareller. Rensade och la på tidningspapper direkt när jag kom hem.
Bytte papper 2 ggr, slutade när pappret inte längre sög åt sig vatten. Vände då istället bara på svampen.
Imorgon är det exakt en vecka sedan jag la ut dom på tidningspapper.
Om jag tar upp en svamp och trycker på den smulas den inte direkt sönder som fnöske men den går sönder relativt enkelt. Stammen upplevs något torrar än fruktkroppen.
Jag får inte ut någon vätska ur dem, inte ens om jag försöker pressa svampen mot en bit hushållspapper.
Är dom torra nog för att stoppa i glasburkar?
Mvh Pontus
Torkade Trattkantareller
Tyvärr! Visserligen är det svårt att avgöra på ett foto men iom att jag ser åsarna så tydligt tror jag de behöver längre torktid. Du skulle nog behöva en fläkt av ngt slag. Detta är bara min uppfattning efter att ha sett svampen. Någon annan här på forumet kanske vet bättre.
Kan du kanske utsätta dem för lite värme? Typ ovanför en värmeväxlare, element el dyl eller framför en värmefläkt? Om du tänkt använda dem ganska snart så kan du lägga dem i burkar. De håller sig länge fast de inte är knastertorra. Men det absolut bästa är väl att få dem så torra det går.
På den bilden ser det bättre ut. Sitter och funderar på om svampen legar för tätt/trångt på tidningspapperet? Torkar man så att svampen ligger tätt som sardiner så misslyckas man dessvärre. Har du ingen kupevärmare du kan sätta på? Svamp ska torkas helst inom 12 timmar (läste jag här på forumet). Kolla i sökkunktionen och sök på exvis.“torka” så får du många tips.
Vi upptäckte att de torkar snabbast om man lägger tidningarna (ca 4 blad tjockt) på golvet. Vet inte varför.. (hemma har jag en frukt- och svamptork, den är grymt bra).
Om vissa delar nu är svarta och “fuktiga” så bör du nog bryta bort dem. De luktar “blöt hund” och blir nog inte så bra i framtida anrättningar. Lycka till!
Det låter ju som om du har gjort helt rätt. Innan jag skaffade min svamptork så tyckte jag att de torkade hade en aningens seghet kvar. Man kan ju inte riktigt jämföra resultatet mellan en svamptork och manuell torkning heller. Testa och lägg dom i burk och kolla efter ett tag, det ska ju lukta friskt från svampen i burken. Önskar jag kunde hjälpa till mer, kan bara önska lycka till.
Jag ska testa att lägga dom 1-2h i närheten av öppna spisen imorrn, blir väldigt varmt och tortt på några meters radie runt elden. Ska känna på dom efter detta och se om dom blivit torrare.
Kan det vara så att dom torkat men sugit åt sig av ‘luftfuktigheten’ i lägenheten och därför blivit lite sega?
Innan jag skaffade svamptork torkade jag i rumstemperatur, men aldrig på tidiningspapper. Jag lade direkt på brickor och ugnsplåtar. Numera med svcamptork blir det knastertorrt, men med torkning i rumstemperatur blev det som du beskriver en aningens segt. Jag har aldrig funderat över att det skulle vara skadligt att äta dessa svampar, utan bälgat i mig för glatta livet. Svampar som börjat skrumpna ihop till en smet, ruttna och lukta illa har jag plockat bort o.m.g. Utan svamptork eller varmluftsugn är det enligt mina erfarenheter jättesvårt att få knastertorra svampar.
Min granne testade för första gången att torka trattisar i år. Först fick de ligga på tidningspapper tills det inte längre blev fuktigt efter svampen därefter ställde hon en plåt med svamparna i tunt lager på en stol i pannrummet när hon eldade. Blev knastertorrt på några timmar:)
Folk har väl torkat svamp i rumstemperatur i alla tider så jag antar att det fungerar.
Själv skulle jag aldrig acceptera en torkmetod som kräver mer än ett dygn.
Mer än 90% av alla svampförgiftningar i Sverige beror på fel tillagad svamp.
Här är då luftfuktigheten så hög att om jag inte stoppar den torkade svampen direkt från torken i burkar utan låter de ligga framme en stund så blir de sega igen.
Om du har en varmluftsugn, Varför torkar du inte i den?
När min tork är full så brukar jag använda ugnen. På min är lägsta temperaturen som går att välja 50 grader och det funkar.
Lägger svamparna på hushållspapper på gallret också har jag luckan på glänt. Tar bara några timmar så är svampen torr!
Man kan lägga svamparna i burkar och sen efter en vecka öppna och kolla så de fortfarande är torra. Ibland är de inte det, då får man ta ut dem och torka mer. Är de fortfarande torra kan man försegla burkarna med eltejp.
Man kan lägga svampen på en ugnsplåt som man lägger på spisen och sätta plattorna på lägsta värmen en kort stund för att sluttorka svamp.
Om svampen skulle vara så fuktig att den ruttnar i burken så märker man det när burken öppnas månader senare. Man har då sönderfallande svartbrun svamp som stinker. Då ska man INTE äta den utan kassera.
Åhhh vad skönt Pontus! Jag har oroat mig lite över din skörd hela dagen ska du veta :-). Har varit ute i svampskogen hela dagen och inte kunnat svara förrän nu. Glädjande att se att hela SG varit till hjälp i en trängd situation. Nu börjar mitt arbete med att torka all svamp jag plockat idag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.