0 689 visningar

7 svar

Vilken taggsvamp?

Mamma Mi

2 okt 2011 kl. 03:00

Idag tog jag och dottern 11 år oss en tur i skogen. Jag plockade mängder av stora trattisar men dottern som hellre vill plocka taggsvamp hittade bara några få ganska små bleka taggsvampar. Efter ett tag kommer hon springandes med en gigantisk taggsvamp, den var ca 25 cm i diameter och väldigt mörk på ovansidan. Den hade också konstiga “stora taggar” på ovansidan. Eller taggar egentligen ser de mer ut som krokodilhud. På undersidan sitter ganska långa brun-grå taggar. Jag bad dottern visa vart hon hittat svampen och där växte ytterigare en, dock ungefär halva storleken. Platsen den växte på var i en slänt med mossa och lingonris. Det är i blandskog med både gran och tall.

Vad kan det vara för svamp? Jag har försökt kika lite på svampguiden och på forumet, kanske fjällig taggsvamp? Är denna i så fall för stor/gammal för att ätas? Om inte hur tillagar man den? Svampen fick stanna kvar i skogen denna gång då jag vill lära dottern att inte ta med någon svamp hem som hon inte vet säkert vad det är, men å andra sidan så finns det en dag imorgon och en ny tur i svampskogen låter ju inte helt fel.

Bild växtplats, bild 2 ovansida, bild 3 undersida

0

Madde Småland

2 okt 2011 kl. 03:21

Tycker mest att det ser ut som Fjällig taggsvamp - Sarcodon imbricatus, som växer med gran men det kan också vara Motaggsvamp - Sarcodon squamosus, som växer med tall. Har inte själv testat ngn av dom men i den storleken riskerar den nog att vara besk. Bättre att försöka hitta mindre exemplar:)
Du får nog mer svar till morgonen då fler människor är vakna;)

0

Mamma Mi

2 okt 2011 kl. 03:27

Sitter ju vaken och rensar dessa förbaskade trattisar :-)

0

Madde Småland

2 okt 2011 kl. 03:32

Haha vet hur det är:-) Blir alltid några timmars arbete hemma efter en lyckad stund i skogen.

0

Birgitta Ländin

2 okt 2011 kl. 09:58

Jag har provat att koka av den, salta och lägga in som sill. Det blev gott. Träffade en kinesiska som älskar svampen - i Kina torkas den och marineras därefter i vinäger och socker för att sedan stekas ihop med fläskkött. Hursomhelst är den alltid besk, så inläggning/marinad är en bra idé.

0

klas jaederfeldt

2 okt 2011 kl. 13:12

tror motaggsvamp

0

Mamma Mi

2 okt 2011 kl. 13:20

Det blir en ny tur idag, skall kolla om det växer nån tall i närheten. Återkommer senare. Funderar också på att ta hem dem och smaka på då jag uppfattat att motaggsvampen är bättre smakmässigt.

0

Mamma Mi

2 okt 2011 kl. 22:20

Har nu varit tillbaka på fyndplatsen och vad stårinte precis bakom om inte en stor gran. Fanns dessutom flera andra granar nära inpå men ingen tall. Så jag antar att det då är en fjällig taggsvamp? Vi lät dem växa vidare då de är stora och förmodligen beska. Dottern hade idag riktig tur och plockade ca en liter blektaggsvamp så gon var lycklig. Dock fick hon lämna lika mycket i skogen då de var fulla med spindelvävsliknande under, har jag aldrig sett på taggis innan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone