0 3476 visningar

19 svar

Älgflugans Fiende!

Stisse/Mjölby

2 okt 2011 kl. 04:46

Smetade idag in mig med kamferolja inför svampjakten,efter ett tips här på forumet.Tro det eller ej,det funkade fullt ut!.Förra gången i dom här svamplokalerna hade jag 17 älgflugor på mig när jag kom hem.Idag hade jag ingen alls.Kanske en lyckträff men räkna med att jag kommer att använda oljan i fortsättningen!;)

0

Niklas, Falun

2 okt 2011 kl. 10:08

Var på Apoteket i fredags och skulle köpa denna olja, men dels var det beställningsvara, dels kostade 100ml nästan 300:- !! Finns det någon annanstans tro?

0

Madde Småland

2 okt 2011 kl. 10:17

Underbart:) Ska köpa in i veckan och testa! har en fråga bara efter att ha sökt lite. Är det kamferolja eller kamfersprit från apoteket du använder eller är det den eteriska oljan som man kan köpa i vissa butiker? Förmodar att det handlar om samma olja men i de medel man köper på apoteket kanske det finns andra ämnen i som hjälper till att hålla älglusen på avstånd?
Hittade iaf mkt intressant läsning om kamferoljan:)

0

Mona

2 okt 2011 kl. 10:51

Köpte ett nät att ha på huvudet och knyta till i halsen, på Netto för 20 kronor. Billigt och bra.

0

Skogsberra

2 okt 2011 kl. 12:54

Stisse i Mjölby?  f.d. Särö-Frölunda-Motala???

0

Stisse i Mjölby

Elisabeth Jansson

2 okt 2011 kl. 16:44

Hej!

Var köpte du för olja,och vad kostade den? Läs Maddes inlägg också, för att få svar på våra frågor,tack på förhand.

Jag var i skogen igår och det var massor av älgflugor,en flög in i ögat trots glasögon och mössa.
Jag tog av mig kläderna på överkroppen (tur att det inte kom någon) innan jag gick in i bilen och jag hade så där 10-15 älgflugor som traskade runt!
Nu måste jag bekämpa dem!!!!!

0

Stisse i Mjölby

Stisse/Mjölby

2 okt 2011 kl. 17:24

Köpte kamferliniment på apoteket!Kostnad(dyrt)279 kr för 100 ml! Men det finns även i livsmedelsbutiker,kamferbaserade oljor och krämer som är billigare.Även om det var dyrt så var det helt underbart att slippa dessa marodörer! Jag tror att det medlet som håller dom på avstånd är just kamfer,så leta billigare alternativ i livsmedelsbutiken!Lycka till!

0

Stisse/Mjölby

2 okt 2011 kl. 17:27

Se vidare i tråden Niklas! Tror det viktigaste att produkten är baserad på kamfer!(dom skyr lukten) lycka till!

0

Stisse/Mjölby

2 okt 2011 kl. 17:31

Madde jag tror att det viktiga är att produkten innehåller kamfer!Sök billigare alternativ i affären! Lycka till! Hoppas det funkar för dig också!Hör gärna av er alla och berätta om det funkade,eller om jag hade en lyckträff!

0

Nils

2 okt 2011 kl. 19:36

Jag har hört att vitlök fungerar på dem. Det fungerar ju på andra blodsugare (myggor, fästingar och vampyrer), så det är kanske inte helt omöjligt. Har inte prövat själv dock.

Har också hört att bensin(!) på nakna hudpartier ska hjälpa, men det låter lite farligt.

0

Madde Småland

2 okt 2011 kl. 19:51

Tack Stisse! Blir till att köpa den eteriska oljan då. På apoteket verkar de inte ha den inne och vill kunna testa det nästa helg. Den här helgen har de verkligen varit hemska!

0

Birgitta D

4 okt 2011 kl. 14:07

I helgen smorde jag in nacken med muskelolja innehåll bl a menthol o eukalyptus. gubben hade mängder med älllglöss. Jag ingen idag tog han av min salva fast han inte hade ont i nacken. Ingen lus på någon av oss.Verkar gå bra med eteriska ojor.

0

Madde Småland

7 okt 2011 kl. 18:21

Beställde och fick hem eteriska oljor nu i veckan. Tog idag på mig kamferolja men fick 4 på mig. Tog då även på mig eukalyptus och fick sedan inte en enda på mig! Gick ändå i en älgtät skog som alltid brukar innehålla massor av älglössen. För min del blir det till att använda båda oljorna samtidigt då det ger bättre skydd än om jag bara använder en av dom.

0

Kristina Moszko Fäldt

7 okt 2011 kl. 23:30

Sök på http://www.crearome , där finns det till ett helt annat pris!
Ska genast beställa och prova.Hjortlusen tror att jag och hunden tillhör klövdjurssläktet.

0

Boman

8 okt 2011 kl. 09:17

Tigerbalsam innehåller ämnen som luktar starkt. Innehåller ju kamfer och annat kylande/värmande. Håller mygg på avstånd enligt mig. testa om det funkar.

0

Paula

12 okt 2011 kl. 00:15

Vi har köpt kamfersprit, fick beställa på apoteket. Nu har älgjakten börjat så jag har ännu inte testat detta i skogen. En liten flaska kostade knappt hundra kronor.

0

Birgitta F

12 okt 2011 kl. 20:40

teetreolja funkar finfint

0

Boman

12 okt 2011 kl. 22:25

Nog borde frosten tagit kräken nu! Gick igår i sån skog där de är många i vanliga fall. Inte en enda visade sig, trots massor av spår efter älg och rådjur. Myggen har också sagt gonatt, bara fästingarna kvarstår.

0

Brgitta D

12 okt 2011 kl. 22:45

Nä, frosten har inted tagit dom här. Däremot har det hjälpt med eukalyptus o menthol.

0

Elisabeth Jansson

13 okt 2011 kl. 01:44

Här hittade jag en sida med verkligt humana priser!
Vågar man handla när texten på flaskan inte är svensk?

http://baraban.se/kamferolja30ml-p-3988.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone