0 4432 visningar

10 svar

Trattkantarell illamående

Alexandra

2 okt 2011 kl. 09:45

Hejsan!

Jag plockade trattkantareller förra helgen och har haft dem på tork i ca en vecka. Jag hade lite bekymmer när jag skulle torka dem för vissa skrumpnade ihop och luktade vedervärdigt. Jag kastade dessa.

Jag gjorde omelett igår på de torkade trattkantarellerna. Jag gjorde som det stod överallt, la dem i vatten 1 timme först, stekte dem litegrann och sedan hällde jag i smeten. Men i natt vaknade jag och mådde fruktansvärt illa, hade även huvudvärk. Jag mår lite konstigt även idag.

Har jag fått med en annan svamp bland kantarellerna och vad för sort skulle det kunna vara att förväxla med i så fall? Kan det bero på att torkningen inte blivit som den skulle?

Tacksam för svar!

0

Lill, Skellefteå

2 okt 2011 kl. 10:17

Förmodligen så har den långa torktiden gjort så att det blivit en ganska hög bakterietillväxt i dina svampar. Om du i tillägg till det använde för kort tillagningstid finns det risk att bakterierna överlevde tillagningen.
Svampar kan även ha jordbakterier på sig. När dessa tillväxer producerar de ett gift som inte går att koka bort. Detta gift kan man bli väldigt sjuk av.

0

Alexandra

2 okt 2011 kl. 10:21

Oj, tack så jättemycket för ditt svar! Men, man kan inte bli dödligt sjuk av detta va? =/

0

Lill, Skellefteå

2 okt 2011 kl. 10:29

Det värsta är nu över för din del, men gamla, små barn och människor som är sjuka sen förut kan bli väldigt sjuk och i värsta fall dö.
Du kan googla Bacillus cereus om du vill veta mer

0

Alexandra

2 okt 2011 kl. 10:30

Måste tillägga; är det meningen att de torkade svamparna ska lukta fotsvett? För det tycker jag att de gör! =/ Jag läste i en annan tråd där det stod att när man öppnar burken ska det lukta friskt, men kan en torkad kantarell verkligen lukta friskt? Det luktar ju lite skarpt om dem tycker jag.

0

Lill, Skellefteå

2 okt 2011 kl. 11:58

Kan väl inte påstå att jag tycker att det luktar särskillt gott ur burkarna med torkade trattkantareller, men hur jag ska beskriva lukten vet jag inte. Det luktar trattkantarell. :-)

0

Boman

2 okt 2011 kl. 12:10

Ordentligt torkad svamp ska inte lukta illa. Gör de så är de inte torra utan har ruttnat med ev bakterietillväxt som följd. Skulle inte rekommendera dig att äta dem i så fall

0

buffy

2 okt 2011 kl. 14:38

Trattkantareller är kända för att vara svårsmälta och kan orsaka illamående el andra magproblem hos en del människor, en del människor reagerar med våldsamt illamående. Detta utan att svampen är dålig alls.

0

Elisabeth Jansson

2 okt 2011 kl. 15:11

Torkade trattkantareller tycker inte jag luktar gott även om de är fräscha.
Jag tycker att det luktar illamående,spyor.
Jag torkar inte mina trattisar längre utan fryser dem istället!

0

buffy

2 okt 2011 kl. 20:12

Jag tycker faktiskt de luktar fotsvett. Men de smakar inte fotsvett.

Torkad KJ har en lite äcklig lukt tycker jag. Men sen blir smaken hur god som helst när man tillagar den. Först trodde jag att det var ngt fel på den, men den lukten uppkommer alltid, varje år, och i knastertorr KJ, så det är väl bara så de luktar. 

Däremot har jag råkat burka champinjoner som inte varit torra nog, de var fullständigt otänkbara som föda.

0

Alexandra

2 okt 2011 kl. 21:51

Tack för alla svar!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone