Hejsan!
Jag plockade trattkantareller förra helgen och har haft dem på tork i ca en vecka. Jag hade lite bekymmer när jag skulle torka dem för vissa skrumpnade ihop och luktade vedervärdigt. Jag kastade dessa.
Jag gjorde omelett igår på de torkade trattkantarellerna. Jag gjorde som det stod överallt, la dem i vatten 1 timme först, stekte dem litegrann och sedan hällde jag i smeten. Men i natt vaknade jag och mådde fruktansvärt illa, hade även huvudvärk. Jag mår lite konstigt även idag.
Har jag fått med en annan svamp bland kantarellerna och vad för sort skulle det kunna vara att förväxla med i så fall? Kan det bero på att torkningen inte blivit som den skulle?
Tacksam för svar!
Förmodligen så har den långa torktiden gjort så att det blivit en ganska hög bakterietillväxt i dina svampar. Om du i tillägg till det använde för kort tillagningstid finns det risk att bakterierna överlevde tillagningen.
Svampar kan även ha jordbakterier på sig. När dessa tillväxer producerar de ett gift som inte går att koka bort. Detta gift kan man bli väldigt sjuk av.
Måste tillägga; är det meningen att de torkade svamparna ska lukta fotsvett? För det tycker jag att de gör! =/ Jag läste i en annan tråd där det stod att när man öppnar burken ska det lukta friskt, men kan en torkad kantarell verkligen lukta friskt? Det luktar ju lite skarpt om dem tycker jag.
Jag tycker faktiskt de luktar fotsvett. Men de smakar inte fotsvett.
Torkad KJ har en lite äcklig lukt tycker jag. Men sen blir smaken hur god som helst när man tillagar den. Först trodde jag att det var ngt fel på den, men den lukten uppkommer alltid, varje år, och i knastertorr KJ, så det är väl bara så de luktar.
Däremot har jag råkat burka champinjoner som inte varit torra nog, de var fullständigt otänkbara som föda.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.