De här färgglada svamparna har jag plockat på betesmark i Mellanskåne. Jag tror att det är scharlakansröd vaxskivling, men vill gärna ha synpunkter på detta. De visar ingen tendens att svartna, vilket borde utesluta toppvaxskivling, som tydligen inte är så nyttig precis. Jag trodde först att det var ängsvaxskivling, men den har väl nedlöpande skivor?
Scharlakansröd vaxskivling?
Sidoljuset har nog spelat ett spratt, jag kan inte se på dom i verkligeheten att någon har vit skivegg, bara lite ljusare gul. Dessutom växte alla på samma begränsade område, de flesta hopgyttrade. De luktar mycket svagt och smakar inte mycket heller. Det borde kansk tyda på blodvaxing, för den är väl inte ansedd som någon vidare matsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.