0 950 visningar

4 svar

Varför blir svampen svart, torkar med värme?

Nette

2 okt 2011 kl. 14:40

Jag blir galen på detta torkande av trattkantareller! Nu provade jag med en bilfläkt och det som händer är att den blir nästan svart direkt. Varför blir det så? Är det farligt? Går det kanske över om ett tag?
Jag har letat efter liknande frågor men inte riktigt hittat detta problem.

0

buffy

2 okt 2011 kl. 14:45

Den har ruttnat. Om fläkten bara värmer upp svampen till perfekt temp för bakterietillväxt går förruttnelsen snabbt.

Det går inte över om ett tag.

0

"JAS" Helsingborg

2 okt 2011 kl. 14:47

Du kanske har fläkten för nära så det blir för varmt eller så har du plockat för gamla trattisar. Det viktiga är att svampen ligger luftigt och inte i tjocka lager, en bra torkanordning med flera lager hyllor med myggnät eller liknande är att rekommendera. Jag har torkat och plockat trattisar i 40 år och aldrig misslyckats med att torka dem förutom då jag i min ungdoms enfald la dem alldeles för tjockt på tidningspapper och ingen fläkt. Sedan använde jag husets pannrum som torkställe med ramar och nät i många år men idag är det ju inte så många som har kvar gamla pannrum eller?

0

Nette

2 okt 2011 kl. 14:47

Tack! Men hur gör alla andra som torkar med fläkt då? Varför blir inte deras svamp svart?
Är det bättre med ugnen?

0

Nette

2 okt 2011 kl. 14:50

Okej; den har inte legat för tätt, det tänkte jag på nämligen. Men jag ska prova att ha fläkten en bit ifrån, ungefär hur långt ifrån? Ska jag rikta den emot eller ovanför?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone