Jag blir galen på detta torkande av trattkantareller! Nu provade jag med en bilfläkt och det som händer är att den blir nästan svart direkt. Varför blir det så? Är det farligt? Går det kanske över om ett tag?
Jag har letat efter liknande frågor men inte riktigt hittat detta problem.
Du kanske har fläkten för nära så det blir för varmt eller så har du plockat för gamla trattisar. Det viktiga är att svampen ligger luftigt och inte i tjocka lager, en bra torkanordning med flera lager hyllor med myggnät eller liknande är att rekommendera. Jag har torkat och plockat trattisar i 40 år och aldrig misslyckats med att torka dem förutom då jag i min ungdoms enfald la dem alldeles för tjockt på tidningspapper och ingen fläkt. Sedan använde jag husets pannrum som torkställe med ramar och nät i många år men idag är det ju inte så många som har kvar gamla pannrum eller?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.