0 2264 visningar

19 svar

Slemmig trattkantarell

Diana

2 okt 2011 kl. 16:21

Glad nybörjare som man är plockade med en slemmig sopp och lade i samma påse som trattkantarellerna. Visade sig att alla kantarellerna i påsen blev slemmiga, men luktar inte illa. Kan jag använda dem ändå?

0

Lena M

2 okt 2011 kl. 17:17

Vet inte, men varför tog du med dig den slemmiga soppen, trodde du att det var något gott ?

0

Diana

2 okt 2011 kl. 17:26

Ja, faktiskt så inbillar jag mig att sopp är gott, men kanske ska låta bli den slemmiga sorten, och framför allt inte blanda svamp i påsen när jag plockar ;)
Den är kastad nu, och jag har lärt mig en läxa.

0

Diana

2 okt 2011 kl. 17:28

Nu när jag tänker efter så är det lätt att missuppfatta mitt inlägg. Naturligtvis blir saker slemmiga när de kommer i kontakt med slemmet, men det jag menade är att all svamp i påsen liksom genomgick en kemisk reaktion av något slag. Alla svampar blev mörka, tinniga och slemmiga.

0

Diana

2 okt 2011 kl. 17:29

Rinninga, inte tinniga…

0

Diana

2 okt 2011 kl. 17:30

Rinniga, inte rinninga…
Dags för mat! =)

0

Birgitta F

2 okt 2011 kl. 18:02

igår fördärvades 15 liter trattkantarell för mig.
Alla jag plockade var felfria jag rensade 8 liter igårkväll ställde dom svalt och imorse var allt svart gele´typ , jag skrev om det i tråden “knepigt”.
Idag plockade jag 5 liter till och såg till att få dom på spisen omgående. Tror att det är det varma och fuktiga vädret som ställer till det.

0

Diana

2 okt 2011 kl. 20:28

Ska dom stå svalt också? Tänker spontant på de man ser i affären som ligger framme i korgar. Tror knappast de ställs svalt över natten.
Trodde de kunde hålla sig fräscha några dar tills man rensat igenom alla. Får väl bli bums på grytan och frysa in dem snabbt.

0

Annette L, norr om Sthlm

2 okt 2011 kl. 20:32

jag har nu lärt mig att inte blanda svart trumpet och trattkantareller i samma korg…på mindre än en timme blev trattkantarellerna riktigt svarta…även om det bara är färgämnen, blir det omöjligt att se om det svarta var från skogen eller blev i korgen :)

0

Gina

2 okt 2011 kl. 20:32

Om du lämnar salladsblad framme i rumstemperatur, hur ser dom ut efter ett dygn? Likadant med svampen. Det är en färskvara som man ska ta hand om omedelbart. En dygn på balkong/svalt ställe kan funka.

0

"JAS" Helsingborg

2 okt 2011 kl. 20:42

Hallååå!!! Plocka över huvudet taget inte svamp i påse, har ni någon gång hört en svampexpert i radio, på TV, i verkligheten eller läst att de rekommenderar att plocka svamp i påse? Din slemmiga sopp kan mycket väl vara en god sopp, troligen en smörsopp och den kletar av sig på allt och alla om man inte avlägsnar hatthuden vid plockningen vilket man bör göra med alla svampar som har slemmig eller kletig hatthud. Svamp som plockas och förvaras i påse av plast blir otjänlig som föda inom ett par timmar. Plocka i kork och om man inte hinner ta tillvara på dem omgående vid hemkomst skall de alltid förvaras svalt och så här års är det ju bara att förvara dem ute och se till att inte morgon/förmiddags solen kommer åt dem. Plocka och rensa dem ordentligt redan i skogen, blås eller borsta bort jord och skräp, skär av foten men pilla inte för mycket på dem, ett tag runt foten bör räcka så överför man inte en massa bakterier till dem som påskyndar nedbrytningen av dem. Kantareller, trumpetsvamp och trattisar kan med fördel sköljas i en bäck eller sjö, man doppar korgen med svampen ett antal gånger så att det mesta av skräpet försvinner och låter dem rinna av en stund, sedan kan de förvaras svalt i flera dygn utan att ta skada men som sagt det förutsätter att man inte pillat på dem i onödan. Jag har testat detta under många år och jag vet med säkerhet att det funkar.

0

Gina

3 okt 2011 kl. 01:12

Jag brukar tänka mig svampen som vegetabiliskt kött. Både kött och svamp ska hanteras varsamt och så snabbt som möjligt. Jag tycker det är jättebra att man vågar fråga när man är osäker. Du kommer säkert bli en duktig svampplockare om du idkar försiktighet.

0

Irene A

3 okt 2011 kl. 13:03

Om trattkantareller har blivit svarta och slemmiga över en natt, är jag inte så säker på att de var i något bra skick när de plockades heller. Sörj inte över att de inte hann bli tillagade..

0

Bo E

3 okt 2011 kl. 14:24

tror som JAS

det finns vissa slemmiga svampar som i o f s är ätliga o goda men som måste grovrensas i skogen och som inte får komma i kontakt med andra arter

smörsopp och citrongul slemskivling är typexempel - om du lägger dem tillsammans med andra arter så slemmar de av sig på dem

helst ska hela hatthuden avlägsnas direkt vid plockningen men ha ändå för vana att dela upp arterna - exempelvis kantareller blir blåsvarta och fula vid kontakt med ovanstående och t ex taggsvamp kan “tagga av sig” ordentligt på annan svamp

en korg med flera fack eller flera olika emballage att plocka i rekommenderas

0

Draken

3 okt 2011 kl. 17:06

Tack JAS för tips om att hantera svampen, det där med att skölja hela korgen var nytt, men tänkvärt att inte ta för mycket på svampen och pilla i onödan.

0

Johnny C

9 okt 2011 kl. 22:35

Att doppa hela korgen i en bäck var ett ovanligt råd. Jag ser en risk i att ha en korg fylld med dyngsur svamp. Om det är nödvändigt att skölja gör jag det enbart när grytan står på spisen och svampen skall få ett snabbkok innan infrysning.

0

Mamma Mi

10 okt 2011 kl. 14:50

Jag plockar alltid i korg, i påse känns det som de dels inte får “luft” och dels går sönder mot varandra. Jag grovrensar i skogen, dvs har med pensel och borstar av och skär av foten.

Dock skulle jag inte skölja dem i vatten, min erfarenhet är att det är när de är mycket blöta som de börjar ruttna. Men det kanske är kombinationen av blöthet och värme när de kommer in.

Efter att jag för något år sedan fick en 40 liters skörd totalförstörd för att jag inte hann med rensningen samma kväll och de fick ligga kvar i korgen så började jag med att ALLTID sprida ut dem på tidningspapper det första jag gör när jag kommer från skogen. Nu torkar jag alltid mina så om de får ligga ett tag och bli lite torra är det inga problem. Är de mycket blöta så byter jag tidningspappret några gånger men oftast behövs inte det. Sen hämtar jag lagom mängd svamp och sätter mig och rensar dem en och en. Delar på de som är så stora att de går att dra isär och delar riktigt stora flera gånger. Sen lägger jag dem på andra tidnigar på golvet i vårt badrum där vi har golvvärme, de torkar på 4 timmar ungefär. Sedan jag började göra så har jag inte haft en svart illaluktande svamp så det funkar för mig iaf. Jag är också noga med att inte lägga dem för tätt.

0

Mamma Mi

10 okt 2011 kl. 15:08

Kom på att jag har gårdagens skörd på ca 20 liter på tork nu i badrummet. Bifogar två (inte allt för bra kvalitet på dem) bilder.

Egentligen ligger de färska trattisarna för tätt på bilden, men eftersom jag hade tid igår att rensa ganska med en gång ( bara en bastu först för att få tillbaka lite värme i kroppen) och jag då visste att lagret skulle tunnas ut ganska med en gång så lät jag dem ligga så. Den värta fukten sugs iaf upp av pappret där med en gång. Nu hann jag rensa alla men många gånger har jag bara hunnit hälften och då har jag bytt tidningspappret innan jag lagt mig och de har hållt sig bra.

Men det är skrämmande att se vad lite som blir kvar torkat. Igår var det betydligt tätare på tidinigarna och idag ser man ju texten…..

0

Bo E

10 okt 2011 kl. 15:09

skjöljer aldrig svampen förrns om behov föreligger direkt innan de ska i stekpannan

o låter aldrig svamp ligga i rumstemperatur

antingen välrensade i kylskåp eller på torkning om det blir för mycket att tillreda på en gång

0

Mamma Mi

10 okt 2011 kl. 15:12

Konstigt… varför kom inte bilden med de torkade med? Ja, ja den kommer här…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone