På den sista plockningsdagen i Västerbotten så lyckas jag äntligen hitta Svarttrumpet, som jag har letat denna höst varje gång jag har varit ner till Torpet. Det fanns inte många men dom var stora och fina.
I morgon bär det av hem till Jukkas igen. Bilen fulllastad av Kantareller (som jag inte tänkt plocka på denna vända), Trattisar, och Rödgultrumpet. Både torkad och färsk. Har inte hunnit torka allt trots att torken gått på högtryck dygnet runt. Som tur är så har jag några som vill ha stora mängder färsk svamp, bara dagens skörd blev ca.20kg av Rödgultrumpet och Trattisar.
Tack underbara Västerbotten för denna säsong!
Svarttrumpetsvamp och Svampskog
Grattis till dina fina fynd! Ungefär var har du ditt torp. Du bevhöver inte avslöja till plockställe. Jag är bara nyfiken på var närmsta samhälle ligger. Jag har fått höra att det ska finnas Svarta trumpetsvampar bara några km från där jag bor i Skelleftehamn, men tror du att jag hittar dom? Inte då. Varje höst letar jag mig fördärvad, blir smådeppad och nästa höst är jag igång igen.
Jag har torpet i Hertsånger utanför Ånäset. Svarta trumpeten hittade jag i närheten av Robertsfors.
På en grönmossig sluttning i blandskog. Det var en västsluttning.
Längst ner på sluttningnen växte Rödgultrumpet, i nästa “band” uppåt sluttningen fanns det några Kantareller sen kom de Svarta Trumpeterna och längst upp Trattisar. Rätt häftigt!
Lycka till i jakten på Svarttrumpet!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.