Jag är lite sugen på att för skojs skull undersöka några av de svampar jag plockar lite noggrannare. Skulle någon kunna tipsa om enkla tester nybörjaren kan börja med, med kemikalier man skaffar från apoteket, och hur man gör dem?
Jag har tillgång till ljusmikroskop på jobbet. Hur mikroskoperar man rent praktiskt sporer t.ex - hur får man enklast över dem på objektglaset? Fixerar eller färgar ni dem innan ni tittar, räcker 10x eller 40x förstoring eller behöver man 100x objektiv och immersionsolja?
En ganska enkel metod att fånga upp svampens sporer är att lägga en bit av svampen med rör skivor eller taggar nedåt på ett objektglas och lägga en kopp eller dyligt över och vänta någon timme, alt över natten. Då har man massor av sporer från just den svampen om den är spormogen.
Det var tyvärr länge sedan man kunde köpa kemikalier på apoteket, och om det mot förmodan finns möjlihet på något apotek är priset fruktansvärt.
Förr kunde man gå till Strøyers i Köpenhamn och köpa 35 g CuSO4 över disk för ungefär 1,50 kr.
Det bästa är att försöka i större färghandlare. Med konventionell propplösare för avlopp får du tekn. ren NaOH som är bar för att testa många grupper av svampar.
Du hittar alla kemikalier på http://www.myko-shop.de men jag vet inte om de levererar till Finland. Maila och fråga.
Det mesta finns nog att få på apotek i Finland, men ibland kan det kräva lite övertalningsförmåga eller åtminstone goda motiveringar. KOH borde inte vara något problem men Meltzer, bomullsblått och Kongo får man betala en förmögenhet för.
Alla de hållbara har jag för flera livstider, men Meltzer måste förnyas emellanåt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.