0 323 visningar

6 svar

vad är det för trumpet?

Pirum

2 okt 2011 kl. 22:29

Vad är det för svamp till vänster?
Växer som svart trumpet (som jag kallar dem till höger) men är alldeles ljusa och kraftigare i köttet än sv.trumpet.

Uppe ser man också en tuff svamp som är alldeles krusig.

svart trumpet

0

Gina

2 okt 2011 kl. 22:39

Jag tror att allt är svart trumpet, bara att de är i olika stadier. En del är säkert torrare än de övriga. Invänta fler svar för jag bara antar att det är så.

0

Håller med

Svampnörden

2 okt 2011 kl. 23:18

Gina!

0

Håller med

Hrafnin

3 okt 2011 kl. 09:57

Mmm, vanlig svart trumpet. Dom skiljer sig ju åt från djupt svart till ljust gråa beroende på hur torra de är. De kan skilja sig i färg på samma växtplats beroende på om de någon står i skugga och någon i mer direkt solljus. F.ö. plockade jag några igår som dessutom skiftade svagt i lila.

0

Håller med

Tina Nordberg

3 okt 2011 kl. 15:58

De är ungefär som vi, en del är smala o smärta medan andra blir lite knubbigare ;)

0

Håller med

Bo E

3 okt 2011 kl. 16:39

kan som sagt ha en ganska blågrå ton oxå

verkar logiskt att solljus och luftfuktighet påverkar färgen

jämför med trattkantareller som kan vara mycket variabla just nu

foto: Bo E-son

0

Håller med

Bo E

3 okt 2011 kl. 16:42

bör förtydliga:

på bilderna ser ni svarta trumpeter som jag plockade i lördags - inte trattkantareller alltså - det var den blågrå nyansen hos trumpeter jag ville visa

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone