0 436 visningar

12 svar

Vilken taggsvamp

EG

3 okt 2011 kl. 09:23

Växte i ung tallskog
Ingen speciell smak eller lukt

0

Hrafnin

3 okt 2011 kl. 09:41

Ser ut som antingen Svart Taggsvamp (Phellodon niger) eller Orange Taggsvamp (Hydnellum aurantiacum).

0

Jan A, Uppsala

3 okt 2011 kl. 11:07

Tror på svartvit - särskilt om den är smalbent. Den svarta är grövre och dessutom ofta blå i yngre dagar. Skulle vilja se fötterna!

0

Elisabeth Jansson

3 okt 2011 kl. 13:17

Hej!
Den är alldeles för grov för att vara svartvit taggsvamp!
Det finns en taggsvamp som heter Hydnellum scrobiculatum men man är osäker på om den verkligen finns utan det är Hydnellum concrescens istället som har en stor variation på utseendet

0

Skogsfrun i Obbola

3 okt 2011 kl. 15:46

Kan du klyva en svamp och kolla hur köttet ser ut, framför allt i foten?

0

EG

3 okt 2011 kl. 17:02

Lite fötter mm

0

EG

3 okt 2011 kl. 18:37

Fötter mm

0

Elisabeth Jansson

3 okt 2011 kl. 18:45

Jag skulle gärna ha velat sett den här taggsvampen som ung färsk,ska man behöva vänta tills nästa år,eller ska vi kolla om Arnolds kan tänka sig att ta emot en till för bestämmning!
Det verkar som den växer med tall.

Norrlänningar har ni sett den här taggsvampen förut?
En hydnellum som växer med tall?

0

Skogsfrun i Obbola

4 okt 2011 kl. 07:28

Jag håller med Elisabeth att det ser ut som en Hydnellum, med mörka taggar och inväxta växtdelar. Och då är det väl bara något i stil med zontaggsvamp, H. concrescens, som kan vara aktuell? Jag har aldrig sett den i verkliga livet. Känner heller inte till scrobiculatum som Elisabeth nämner.

0

Jan A, Uppsala

4 okt 2011 kl. 07:53

En av mina lokaler med H.concrescens såg 1 sept ut som på bilderna som kommer.  Jag vågar påstå att detta är ett för Uppsala k:n ganska typiskt zontaggsvamputseende.

0

EG

4 okt 2011 kl. 07:59

Tack för all hjälp
Kanske allt regn som gjort att de ser lite ludnare ut än vanligt
speciellt den vita kanten

0

Elisabeth Jansson

4 okt 2011 kl. 15:00

Jag undrar om det kan vara samma svampen som jag hittade för två år sedan,den har inte kommit tillbaka.
Den är nu skickad till Arnolds och väntar med spänning på ett svar.
Jag har hittat samma taggsvampar växte vid tall som du EG och de skiljer sig från Concresens för att de är mer glansiga på hattytan och kraftigare i hatten.
Jag återkommer när jag fått svar från Arnolds.
Länk till min tidigare obestämda Hydnellum
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=202612&fnr=1&sok=Hydnellum&Start=0&Offset=50&3

0

klas jaederfeldt

4 okt 2011 kl. 16:51

jag tycker mej se att den är delvis blå i köttet, kanske kan det vara Blå taggsvamp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone