Jag skulle gärna ha velat sett den här taggsvampen som ung färsk,ska man behöva vänta tills nästa år,eller ska vi kolla om Arnolds kan tänka sig att ta emot en till för bestämmning!
Det verkar som den växer med tall.
Norrlänningar har ni sett den här taggsvampen förut?
En hydnellum som växer med tall?
Jag håller med Elisabeth att det ser ut som en Hydnellum, med mörka taggar och inväxta växtdelar. Och då är det väl bara något i stil med zontaggsvamp, H. concrescens, som kan vara aktuell? Jag har aldrig sett den i verkliga livet. Känner heller inte till scrobiculatum som Elisabeth nämner.
Jag undrar om det kan vara samma svampen som jag hittade för två år sedan,den har inte kommit tillbaka.
Den är nu skickad till Arnolds och väntar med spänning på ett svar.
Jag har hittat samma taggsvampar växte vid tall som du EG och de skiljer sig från Concresens för att de är mer glansiga på hattytan och kraftigare i hatten.
Jag återkommer när jag fått svar från Arnolds.
Länk till min tidigare obestämda Hydnellum
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=202612&fnr=1&sok=Hydnellum&Start=0&Offset=50&3
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.