0 633 visningar

5 svar

Smaklös torkad trattkantarell

Mr bengt

3 okt 2011 kl. 10:40

Är lite brydd angående årets skörd med torkade trattisar som både doftar och smakar ganska blekt, inte så mustigt som tidigare. Har någon erfarenhet av detta, kan det vara så att doft och smak (förhoppningsvis) mognar med tiden?
Var först orolig att torktemperaturen varit för hög(torkat på stora ollor med en 1000w fläkt under, avstånd ca 40 cm) men så gjorde jag en test med större avstånd och smaken blev densamma.
Eller kan det vara en sort som inte smakar så mycket?
Har använt mig av samma teknik i många år utan detta smaklösa resultat. Lite nervigt när man pratar om ca 80 kg skörd.

0

Marina Jansson

4 okt 2011 kl. 10:18

Det är lite svårt att se vad det är du torkar, du kanske har någon närbild på svampen?

0

Mr Bengt

4 okt 2011 kl. 18:32

Det är trattkantareller

0

dorota

6 okt 2011 kl. 23:57

Mr Bengt.
Jag har samma upplevelse av årets skörd. Jag tror att det beror på regnet. De har för mycket vatten i sig. Plockade i helgen trattisar i Blekinge i en granskog, De var stora men jag hann inte göra vid dem utan lät de ligga i korgen. De luktade mycket illa och jag tror de fick mögel. Detta har aldrig hänt mig innan trots att jag lät vänta med rensning ett par dagar.  svamparna vara kvar korgen i några dagar. Var har du plockat. Det är kanske lokalt problem.

0

Ingrid

7 okt 2011 kl. 12:01

De jag plockat i nackareservatet är helt okej, som de brukar vara.

0

Bertil

7 okt 2011 kl. 18:21

Jag har plockat massor av trattkantareller och svart trumpetsvamp. Har torkat dem i varmluftsugn vid 30-35 grader. Allt smakar superbt. När det blir kallare ute sjunker den relativa luftfuktigheten inne och det torkar snabbare. Så klart blir svamparna ännu torrare då luftfuktigheten är lägre.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone