På grund av ryggskott har jag inte förrän idag kunnat ta mig an förra helgens skörd. Blodriskor, strävsoppar samt rimskivlingar som samsades i en stor aluminiumkastrull var i det närmaste upplösta. Kantarellerna har klarat sig bättre, bara de som legat nära ruttna förefaller förstörda. Dessa hålller jag på att rensa medelst sköljning under rinnande vatten, vilket är en dödssynd med fräsch svamp. Vet någon om det är någon risk att förtära dessa? I avvaktan på kloka svar tänker jag förtära dessa i kväll. Om jag inte hör av mig under denna rubrik i morgon kan alla läsare av forumet ta detta som en mycket allvarlig varning.
Jag hade inte heller ätit av dom.
Jag har för mig att jag hört någonstans att så fort en vara börjat mögla tyder det på att hela varan är dålig, alltså även det som inte är synligt mögel.
(detta gäller inte rockford-ostar o.dyl)
Stackare som haft ryggskott!! Men om du är bra nu kan du väl trava ut och plocka nya i stället. Det är bra för blodomloppet i ryggen att traska.
Ja Bo, kasta allt, varför riskera?
Skulle du äta en biff som har varit
på diskbänken i flera dagar, mikrobernas utsöndrar gifter, de är dom som kan göra dig sjuk, har du aldrig hört ordet Botulimi.Man kan dö avdålig förvarat mat och svamp är väldig sårbara.
Rensning av svampar, tummregeln är att rensa så i skogen om det finns lite rester att ta bort gör man det med en fuktig disksvamp, sopparna har formåga att absorbera mycket vatten om man ställer dom under kranen, man behöver inte använda tvålen.
Jag rensar mest i skogen.
Skjöljer endast blomkålsvamp, men då blötlägger jag ordentligt och den smakar ändå gott.
Tror även t ex kremlor pallar för skjöljning, det gäller nog mest kantareller den gamla tumregeln om att inte skjölja.
Disksvamp verkar va ett bra sätt, men jag brukar klara av det redan i skogen om det finns fuktig mossa i närheten.
svampar har slutna celler, i dessa kan du inte skölja bort smaken, visst kan du skölja bort lite sporer , även barr o kvistar som ger smak. nu är det frågan om att skölja en för övrigt torr o fin å skitig svamp, inte de uppblötta urlakade färglösa svampar som man kan hitta
Ville bara säga att personligen har jag inte märkt någon som helst smakmässig skillnad på en skitig svamp som varit sköljd och en skitig svamp som borstats. Möjligen kan man känna “knastret” mellan tänderna om man inte fått bort all smuts…. ;-)
Tur att du inte blev sjuk av de mögliga kantisarna, Bo. Då kan de ju inte ha varit alltför dåliga iaf…
Nu ska jag ut o plocka svamp med min 12-årige son.
Ha en bra dag!
kan man äta rutten fisk , även kallad surströmming så är det självklart att man även kan förtära småmöglig svamp. Är inte även möglet på svamp: svamp? Vill bara tillägga att jag fortfarande är vid full vigör, om man bortser från ovanligt många toalettbesök samt illamående.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.