0 627 visningar

11 svar

Har jag hittat en Blomkålssvamp?

Sabina

3 okt 2011 kl. 17:05

Hittade denna vackra svamp när jag var ute och plockade trattissar och undrar nu om det är en blomkålssvamp jag har hittat? Aldrig sett en på riktigt tidigare men hört att den ska vara god. Den växte på en tallrot och luktar skog, dock ingen angenäm doft i mitt anseende så är osäker.

Tack på förhand

blomkålssvamp?

0

Draken

3 okt 2011 kl. 17:08

Ja blomkålssvamp är det och jättegod.

0

mickeleh

3 okt 2011 kl. 17:08

Blomkålssvamp!!  GRATTIS

0

Maric // Arlanda

3 okt 2011 kl. 19:08

Nu är jag AVIS! Alla hittar förutom jag.
Men grattis!

0

Gustav.S

3 okt 2011 kl. 21:15

det är blomkålssvamp,har hittat 4 st,luktar tall men är läcker!!!

0

Sabina

3 okt 2011 kl. 21:31

Blir osäker på om jag hittat rätt, stekt med smör, vitlök salt och paprika men tycker att den smakar skumt… Funderar på om den tar lång tid att tilllaga måntro? Bör jag göra någon sås eller stuvning för att den skall komma till sin rätt?

0

Elisabeth Jansson

3 okt 2011 kl. 22:41

Godast blir den om man gör en smet och doppar den i och sedan friterar den!
Receptet står i receptboken,det står på andra plats Michael Krikorev har skrivit det!

0

Marina Jansson

4 okt 2011 kl. 10:11

Stekt ganska länge på medelvärme och sen stuvad med grädde, lite salt och peppar smakar den gott, tycker jag. Friterad har jag inte provat ännu.

0

Bo E

4 okt 2011 kl. 12:39

friteringsreceptet funkade o blev jättegott

grundarom o smak i blomkålsvamp har mycket av tall i sig - kanske det vissa har svårt för, eller…?

0

Annette L, norr om Sthlm

4 okt 2011 kl. 13:17

Jag brukar, när jag har turen att finna den, torka den och sedan lägga den i mjölk innan den skall tillagas. Slår bort mjölken och sköljer av med vatten. Kramar ur den i en kökshanduk och sen använder jag dem precis som kantareller eller svarttrumpet. Jag tycker den smakar “terpentin” annars…

0

Kristina

4 okt 2011 kl. 15:29

ja, du har hittat en jättefin blomkålsvamp och den är jättegod! Grattis!mvh

0

inget recept......

Birgitta F

4 okt 2011 kl. 18:44

...men jag steker den , slänger i grädde och sen som i med pasta det blir som pasta carbonara. mumsigt

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone