0 2143 visningar

5 svar

Ihålig fot- trattis fråga

Mamma Mi

3 okt 2011 kl. 19:21

Har läst en massa på forumet och precis som andra slår det mig hur loika trattisarna fakitiskt kan se ut. När man läser om dem så står det ju att de ALLTID har en ihålig fot och visst jag håller med till viss del men på mindre exemplar är det inte alltid så tydligt. Dock när man skär/klipper av stammen så känns den ju ihålig. Även när jag satt igår och rensade så tycker jag att många är visserligen ihåliga men en del mindre exemplar är det ju inte.

Nu blir jag ju lite konfunderad, trots att jag plockat trattkantareller i mer än 10 år, aldrig blivit sjuk eller så, plockar jag fel svampar?

Det skall ju inte finnas några förväxlingssvampar som är farliga ( och Toppig giftspindling tycker jag inte är en förväxlingssvamp utan en slarv-jag-hade-bråttom svamp) men vilka andra finns som ev. kunde likna trattkantarellen i så fall? Gullnavlingen,Slemmurklingen trumpeterna, krus och gråkantarell vet jag ju hur de ser ut. Men finns de fler som kan vara likna trattisen?

0

Annette L, norr om Sthlm

3 okt 2011 kl. 19:43

Rensade ett kilo igår och jag håller med dig, speciellt de lite torrare är inte ihåliga. Tänkte tom på det igår, fast mer positivt än vad du tänkte ;) jag tyckte det var mest skönt att jag slipper äggen :) JAG är dock 100% säker på att samtliga var trattkantareller :)

0

Kristina Västerbotten

3 okt 2011 kl. 21:32

Har rensat ca 4 kilo i helgen och många av de mindre var inte tydligt ihåliga så jag har samma tanke som ni… Är också övertygad om att det är trattisar!
Ägg och larver är inget stort problem hittade en enda larv och inga ägg i helgens skörd :-)

0

Mamma Mi

3 okt 2011 kl. 23:05

Jag är ju egentligen också 100% säker på att det jag plockat är trattisar. Men överallt så står det att de skall vara ihåliga. Jag satt och funderade på _om_ det fanns någon annan man kunde förväxla med men som sagt kom inte på någon alls förutom de jag nämnde.

0

Boman

4 okt 2011 kl. 06:24

Om du är säker på att det ät trattkantarell, dvs allt övrigt stämmer inkl doft och känsla så är det nog bara en av de variationer som svamp har. Oroar det dig ändå, ta då med bara de med ihålig fot.
Ta gärna med din svamp till en av alla de utställningar som finns nu på hösten och visa upp den för någon som kan svamp riktigt bra.

Det går aldrig att med 100% säkerhet säga vad en svamp är före man håller i den eller ser mycket bra foto ihop med en tydlig beskrivning.

0

buffy

4 okt 2011 kl. 08:17

De små kan man inte märka håligheten i foten på.

Men har man lite vana så känner man igen dem ändå. Det är väl i synnerhet åsarna som är utmärkande. Ingen av förväxlingssvamparna inkl. toppig giftis har åsar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone