Hej!
Jag är en ny svampplockare (men gammal svampälskare). Senast jag plockade svamp var för si så där 15 år sen med min mor och då var det bara kantareller som gällde.
Har dock blivit rejält intresserad efter att ha kollat lite på siten i en vecka.
Hur som helst. Var en bit utanför kungälv, och har lite svamp som jag skulle vilja ha identifierade.
Jag har följt principen att sånt jag tror är kantareller eller trattkantareller har jag tagit, och sånt som jag har antagit vara soppar har jag tagit. Det verkar vara det man vågar göra som nybörjare.
Allt är plockat i ett litet område blandskog, och tyvärr har jag inga miljöbilder för någon specifik svamp.
Ätliga, goda, för skadade?
1. Båda soppar?
2. Likadana soppar? De var ljusare när jag tog dem, men nu har de mörknat.
3. En skadad sopp?
4. Kantareller, är det någon jag kan ha förväxlat?
5. Trattkantareller, eller har jag klantat mig rejält?
Tackar!
Så jag skär bort “skumgummit”, och kan använda resten?
En av aspsopparna/tegelsopparna har börjat bli rejält blå på bara någon timme, är detta normalt?
Ok att äta ändå?
Har läst i “Svampkokboken” av Pelle Holmberg att alla soppar verkar löna sig att torka. Jag kanske skulle försöka torka den stora KJn då, den kanske är ok då?
Skulle ni rekommendera att jag käkar upp aspsoppen direkt eller försöker mig på att torka den också?
Brunsoppen är ju lite skadad, nästan halva hatten är borta, är den ändå ok att äta, tror ni?
(Sorry för alla frågor, man vill vara säker när man börjar, hade en morbror som sannolikt dog av svampförgiftning för 5 år sen.)
Om hattköttet inte är angripet av larver/maskar och luktar bra så kan du nog äta det. Det som kan hända är att det blir lite väl slafsig konsistens på det tillagade… Du kan pilla bort “skumgummit” - det är jättekul, man blir som barn på nytt! :D
Att strävsopparna blånar rejält är normalt och inget teckan på att dom är dåliga. Jag själv åt aspsopp - eller om det nu var tegelsopp - till lunch idag och det var blått så det förslog! :o)
Torka eller inte torka… det gör du precis som du vill. Jag har torkat strävsoppar med gott resultat och även brunsopp.
Att hatten är skadad/avbruten är inte nåt som påverkar ätbarheten om det är en i övrigt fräsch matsvamp
Jag gjorde det enklast möjliga av svampen. Tog lite av varje och gjorde mig en svampsås tillsammans med en infryst skvätt gammal svampsås.
Åt tillsammans med hemgjord kött- och basilikaravioli, svampen var riktigt god. Kantarellerna blir en fin smörgås om en stund, en av tegelsopparna och den lite fulare KJn ligger på torkning i ugnen.
En lite upprörd och orolig mor har blivit lugnad med att “jag har kollat med svampexperter på internet”. =)
En sista koll: vad anser ni, är det slöseri att blanda, säg, KJ och tegelsopp i en sås eller soppa?
Om trattkantareller kommer in i bilden?
Eftersom mitt kunnande sträcker sig till odlade svampar + kantarell så vill jag inte slösa bort en trevlig samling svamp genom att blanda hej vilt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.