Hej Birgitta!
I den här gamla 2008-tråden visade jag för drygt tre år sen ringmusseroner och Irene funderade i sista inlägget på utifallatt det finns två arter – eller en ”bred”!
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa_old.asp?inr=118123&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=9
Spännande. Jag hittar inga bilder på nätet och våra är också vackrare än Rymans bilder. De är mkt. lika dina bilder. Vi får nog åka och leta fram fler exemplar och lägga in här. Ringmusseron är rapporterad i Östergötland förra året men ingen gång i Småland. Så vi vågar inte vara säkra än. De tecknade bilderna some Irene hade visat är mkt fjällihgare än våra svampar.
En tid efter mitt första fynd - på helt exponerad grusig vägkant - hittade jag ringmusseroner med ett något annorlunda, slätare utseende. De växte i vårmussegranskogen som är en c 50-årig, fullsluten granskogsplantering på lerig k-mark. Ska försöka hitta bilder i bulk-bildarkivet!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.