0 1125 visningar

6 svar

Hagfingersvamp?

Karin W

3 okt 2011 kl. 21:44

Denna lilla fina svamp växte på en traktorväg i Norduppland (kalkrikt). Hagfingersvamp, Clavulinopsis helveola kanske?

Någon som vet?

0

Elisabeth Jansson

3 okt 2011 kl. 22:50

Oj vilken vacker svamp,den skulle jag vilja hitta!
Jag gogglade och visst verkar det vara den!
Jag vet inte hur ovanlig den är!

0

Viktoria, Finland

3 okt 2011 kl. 23:08

Allmän enligt Ryman-Holmåsen. Tuff! :)

0

Karin W

3 okt 2011 kl. 23:14

Efter att ha tittat på sporer, smakat och luktat på den ändrar jag mig till aprikosfingersvamp, Clavulinopsis luteoalba

0

Michael Krikorev

3 okt 2011 kl. 23:20

Clavulinopsis helvola (=“helveola”) och C. laeticolor är mycket snarlika men C. helvola har taggiga sporer till skillnad från C. laeticolor som har släta sporer.

Ett tredje alternativ är aprikosfingersvamp, C. gracillima (=luteoalba). Den brukar vara lite mer orange i färgen, har släta sporer med annorlunda form och mindre apikulus (1 µm) jämfört med C. laeticolor. 

Ett fjärde men mindre troligt alternativ är C. fusiformis, den växer ofta tätare tuvat och är större i storleken.

0

Michael Krikorev

3 okt 2011 kl. 23:29

Hej Karin, såg inte ditt svar innan jag skickade mitt.

Om du vill utesluta C. laeticolor så är sporerna väldigt speciellt formade med en utdragen, ofta brett konformad, apikulus (1-2.5 µm långa), medans aprikosfingersvampens apikulus är kortare.

0

Aprikosfingersvamp?

Karin W

3 okt 2011 kl. 23:52

Tack Mikael. Sporerna är i stort sett släta, de har i alla fall inga grova långa taggar. Fruktkropparna luktar illa och smakar bittert. Därför tror jag luteoalba

Den har inte så stor apiculus som laeticolor, och den ska också enligt Ryman/Holmåsen smaka milt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone