0 208 visningar

7 svar

Bolmörsskivling???

Bittan

8 sep 2006 kl. 18:14

På den före detta gräsmattan vid en ödegård hittade jag dessa idag. Jag antar att det är bolmörtskivlingar men de stämmer inte riktigt med bilder här på SvampGuiden eller i mina böcker.
Tycker inte heller de stämmer överens med bilderna på mjölskivling. Vågar hur som helst inte testa - men visst är de vackra!
Hatten på det ex jag fotat separat är ca 10 cm.

0

klas jaederfeldt

8 sep 2006 kl. 18:17

kolla om det inte är jättetrattskivling (unga ej utvuxna ännu)

0

Bittan

8 sep 2006 kl. 18:32

Jättebra förslag - här stämmer bilderna betydligt bättre!
Ska kolla om några dagar hur de har utvecklats!

0

Bo e

8 sep 2006 kl. 18:42

Med stor sannolikhet jättetratt!
Både bild och växtplats stämmer, tycker jag.

Den lär ha avslöjats innehålla något onyttigt, kanske klas vet mer om det?

0

Bo E

8 sep 2006 kl. 18:48

Nu tar jag helg!
Få se om man hittar inläggen på måndag?

Ha en bra svamphelg allihop, hinner runt lite innan mörkret faller…

0

klas jaederfeldt

8 sep 2006 kl. 19:48

dom luktar starkt av cyanväte ( det man dödade judar med under 2 värdskriget) (blåsyra), jag vet de som äter svampen bara stekt, själv kokade jag av den lite, före tillagning, men jag tycker inte det är någon höjdare

0

BoE

11 sep 2006 kl. 11:50

Äta bolmörtskivling utan avkok?
Är dom fakirer eller självmordsaspiranter?

0

Bo E

11 sep 2006 kl. 11:53

Nu förstår jag!
Du menade jättetratt!
Ursäkta, det har varit en lång helg med många fina fynd!

Ja, då har jag också käkat den utan avkok!
Tycker den påminner om vårmusseron, och som sagt doften kan va lite skum.
Innehåller den cyanväte eller är det en luktvilla?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone