nu tycker jag inte alls att rodnande fjällskivling har någon förväxlingsrisk med flugsvamp, men om du tycker så så får jag försöka ge några tips…
- flugsvampen har för det första en mer bräcklig konsistens och är oftast mindre i växten
- flugsvampen luktar starkare av jord eller rå potatis
- flugsvampen rodnar inte (och om den gör det är det en ätlig rodnande flugsvamp (ungefär samma matvärde som en rodnande fjällskivling)
- flugsvamp har aldrig fastväxtaq fjäll på hatten, endast hyllerester som lätt kan petas eller skrapas av, kan även regna bort - fjällskivlingens fjäll är sammanväxta med hatten
Förr åt jag rodnande fjällskivlöing men jag tycker numera att den är tämligen kärv och jordig i smaken - kanske för att jag upptäckt den läckra stolta fjällskivlingen
den kan oxå vara svårsmält för vissa magar så tat försiktigt om du vill prova den
i blandsvamp kan den oxå ge hela anrättningen en lite unken anstrykning
tycker jag…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.