0 1399 visningar

7 svar

Ätlig fjällskivling?

Nybörjare

4 okt 2011 kl. 10:32

Hej! Dessa svampar växer på en gräsmatta nära ett träd här i Skåne.

Undrar om det är en sorts fjällskviling och om den går att äta?

0

Asiankitten

4 okt 2011 kl. 11:22

Tror att det ska vara den rodnande fjällskivlingen som inte har vattrad /mönster på foten. Iså fall borde den vara en sån. Ätligheten är väl omdiskuterad. Vänta på något annat svar. Men jag tror att det är en rodnande fjällskivling.

0

Hans Myhre

4 okt 2011 kl. 11:25

ser ut som rødnende fjellskivling ja og den er etbar men disse ser litt for gamle ut.

0

Nybörjare

4 okt 2011 kl. 11:28

tack! hur skiljer man på en vitgula flugsvampen och en rodnande fjällskivling? tycker de ser väldigt lika ut på bild.

0

Asiankitten

4 okt 2011 kl. 11:48

Flugsvamp har strumpa på foten. Och jag tror hylleresterna är vita inte bruna.

0

Nybörjare

4 okt 2011 kl. 12:05

De bilder jag hittat på vitgul flugsvamp hr haft vita eller beige hyllierester, och liknar väldigt mycket den här rodnande fjällskivlingen tycker jag…Vit gula Flugsvampen verkar dock ha mindre och färre hyllierester.

0

Bo E

4 okt 2011 kl. 12:29

nu tycker jag inte alls att rodnande fjällskivling har någon förväxlingsrisk med flugsvamp, men om du tycker så så får jag försöka ge några tips…

- flugsvampen har för det första en mer bräcklig konsistens och är oftast mindre i växten
- flugsvampen luktar starkare av jord eller rå potatis
- flugsvampen rodnar inte (och om den gör det är det en ätlig rodnande flugsvamp (ungefär samma matvärde som en rodnande fjällskivling)
- flugsvamp har aldrig fastväxtaq fjäll på hatten, endast hyllerester som lätt kan petas eller skrapas av, kan även regna bort - fjällskivlingens fjäll är sammanväxta med hatten

Förr åt jag rodnande fjällskivlöing men jag tycker numera att den är tämligen kärv och jordig i smaken - kanske för att jag upptäckt den läckra stolta fjällskivlingen
den kan oxå vara svårsmält för vissa magar så tat försiktigt om du vill prova den
i blandsvamp kan den oxå ge hela anrättningen en lite unken anstrykning

tycker jag…

0

Hans Myhre

4 okt 2011 kl. 14:52

Rødnande fjellskivling røder i kjøttet når du skraper eller skjærer i den. Flugsvamper er like hvite men Rødnede flugsvamp rødner også i kjøttet men den har en lang hengende stripete ring og den mørke arten av dem er også spiselig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone