Sista bilden visar en art som jag har kliat mig i håret över i flera år. Den växer på flera platser i skogen bakom vårt hus och alltid i barrmattan under gran. Jag hade låst fast mig vid att det var en Lepiota eller Makrolepiota, men när jag letade utanför dessa släkten hittade jag rätt (tror jag) - parasollskivling! Finns inte så många rapporteringar i Artportalen, är den så pass ovanlig eller bara underrapporterad?
Parasollskivling, Leucoagaricus nympharum
Din spindling, var den klibbig?
Om den är en Phlegmacium, med klibbig hatt, är det säkert Cortinarius olidus, som växer i den miljön och ska lukta som namnet antyder. Vad luktade den?
Om torr eller bara lite klibbig kan det vara C. xanthocephalus (= C. ortonii?, = C. subdelibutus?).
Fläckmusseron kan det nog vara, tack Irene.
Spindlingen verkar svårare. Jag upplevde den inte som klibbig och den luktade ingenting speciellt. C. xanthocephalus hittar jag väldigt lite inof om. Jag trodde inte den var så svår, det kändes inte så. Bifogar en bild till, men jag tror inte det hjälper.
C. xanthocephalus ser väl ut att vara ett bra förslag på spindlingen.
Enligt Funga Nordica hör den också hemma i anomalus-gruppen. Så här ser deras beskrivning ut:
Cap 40-150 mm, fleshy, yellowish already when young; universal veil distinctly yellow;
sp subglobose to broadly ellipsoid, Qav = 1.16-1.28.
Cap hemispherical to convex expanded, seldom with a low umbo, in wet conditions sticky to viscid or glutinous, as dry shiny and often wrinkled, with fine, dark hygrophanous streaks, ochraceous yellow to yellow, later more brownish, slightly lighter at margin;
gills crowded, pale greyish brown, seldom with a greyish
bluish tinge;
stem 50-160 x 4-12 mm, cylindrical to clavate, glossy, white, seldom bluish at top, later turning pale yellow; universal veil yellow, usually forming distinct girdles and spots;
flesh white, often with darker spots, seldom bluish upwards;
smell faint, raphanoid. Sp 8-9(-9.5) x 6.5-7.5(-8) μm, subglobose, moderately verrucose (fig. 733C).
In deciduous forests and cultivated areas with Populus, Betula, Quercus, Tilia, Fagus and other trees, especially on nutrient rich and clayey soil; late summer to autumn; common in temp.-bore.
En dålig bild finns här:
http://www.rogersmushrooms.com/gallery/DisplayBlock~bid~5472~gid~~source~gallerydefault.asp
Det lutar nog åt C. xanthocephalus, C. olidus lutar nyklippt gräs och har ljusare velum. Kan du kolla om sporerna är runda?
Det finns oxo C. lebretonii i Anomali, men den har inte så ljus hatt.
Bifogar bild på C. xanthocephalus. Den är inte så sällsynt tror jag och dyker upp då & då i lövskog (även med björk, faktiskt).
Tack för den fantastikskt fina bilden. Den är onekligen rätt lik min tycker jag. Sporerna är inte helt runda, men nästan. Sporstorlek ca 8 x 7 my. Jag tog ett snabbt foto av en spor, inte speciellt bra men i alla fall.
Konstigt nog finns inga fynd av C. xanthocephalus rapporterad till Artportalen. Man kan undra varför.
Karin, namnet Cortinarius xanthocephalus har bara funnits drygt ett år i Artportalen. Innan Funga Nordica utkom 2008 så fanns inte svampen omnämnd alls i svensk svamplitteratur vad jag vet. Folk har väl ännu inte börjat lära känna arten ordentligt och hunnit rapportera den.
Det är nog sant att den inte omnämnts i svensk litteratur, men jag hade den med i en artikel 2005 under namnet C. ortonii (det finns fler synonymer); se
http://karl.soop.org/mycoref.html#ks39
Micke, jag tycker din bild påminner mer om C. lebretonii, men man kan skilja dom på sporornamentationen: grövre vårtiga hos den senare. Faktiskt ser Karins spor ovanligt kraftigt vårtig ut för C. xanthocephalus, men det är svårt att avgöra på en spor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.