0 290 visningar

16 svar

Spindling mm

Karin W

4 okt 2011 kl. 20:55

Serie 1: Den här spindlingen är jag lite nyfiken på. Jag såg den på flera ställen och alltid under ek och hassel. Tacksam för förslag

0

Karin W

4 okt 2011 kl. 21:05

Serie 2: En musseron som växte bland gräs på mark som betas av hästar. I närheten fanns några björkar. Den växte i en rätt stor ring och luktar mjöl. Musseroner verkar svårt, är det någon som har något förslag?

0

Karin W

4 okt 2011 kl. 21:07

Sista bilden visar en art som jag har kliat mig i håret över i flera år. Den växer på flera platser i skogen bakom vårt hus och alltid i barrmattan under gran. Jag hade låst fast mig vid att det var en Lepiota eller Makrolepiota, men när jag letade utanför dessa släkten hittade jag rätt (tror jag) - parasollskivling! Finns inte så många rapporteringar i Artportalen, är den så pass ovanlig eller bara underrapporterad?

Parasollskivling, Leucoagaricus nympharum

0

Mattias Andersson

5 okt 2011 kl. 09:30

Parasollskivlingen är nog ovanlig, och det verkar som om tyngdpunkten för utbredningen ligger i Uppland.

0

Irene A

5 okt 2011 kl. 10:22

Föreslår fläckmusseron på serie 2.

0

Karl S

5 okt 2011 kl. 20:05

Din spindling, var den klibbig?
Om den är en Phlegmacium, med klibbig hatt, är det säkert Cortinarius olidus, som växer i den miljön och ska lukta som namnet antyder. Vad luktade den?

Om torr eller bara lite klibbig kan det vara C. xanthocephalus (= C. ortonii?, = C. subdelibutus?).

0

Karin W

5 okt 2011 kl. 22:47

Fläckmusseron kan det nog vara, tack Irene.

Spindlingen verkar svårare. Jag upplevde den inte som klibbig och den luktade ingenting speciellt. C. xanthocephalus hittar jag väldigt lite inof om. Jag trodde inte den var så svår, det kändes inte så. Bifogar en bild till, men jag tror inte det hjälper.

0

Michael Krikorev

5 okt 2011 kl. 23:04

Är det inte en spindling i gruppen kring C. anomalus?

Tänker främst på de gula velumbanden som syns på bild 3 i första serien och nu på senaste bilden.

0

mattias

klas jaederfeldt

6 okt 2011 kl. 00:21

jag hade ett 10 tal fynd v parasollen i järnatrakten

0

Irene A

6 okt 2011 kl. 08:15

C. xanthocephalus ser väl ut att vara ett bra förslag på spindlingen.
Enligt Funga Nordica hör den också hemma i anomalus-gruppen. Så här ser deras beskrivning ut:

Cap 40-150 mm, fleshy, yellowish already when young; universal veil distinctly yellow;
sp subglobose to broadly ellipsoid, Qav = 1.16-1.28.
Cap hemispherical to convex expanded, seldom with a low umbo, in wet conditions sticky to viscid or glutinous, as dry shiny and often wrinkled, with fine, dark hygrophanous streaks, ochraceous yellow to yellow, later more brownish, slightly lighter at margin;
gills crowded, pale greyish brown, seldom with a greyish
bluish tinge;
stem 50-160 x 4-12 mm, cylindrical to clavate, glossy, white, seldom bluish at top, later turning pale yellow; universal veil yellow, usually forming distinct girdles and spots;
flesh white, often with darker spots, seldom bluish upwards;
smell faint, raphanoid. Sp 8-9(-9.5) x 6.5-7.5(-8) μm, subglobose, moderately verrucose (fig. 733C).
In deciduous forests and cultivated areas with Populus, Betula, Quercus, Tilia, Fagus and other trees, especially on nutrient rich and clayey soil; late summer to autumn; common in temp.-bore.

En dålig bild finns här:
http://www.rogersmushrooms.com/gallery/DisplayBlock~bid~5472~gid~~source~gallerydefault.asp

0

Karl S

6 okt 2011 kl. 19:22

Det lutar nog åt C. xanthocephalus, C. olidus lutar nyklippt gräs och har ljusare velum. Kan du kolla om sporerna är runda?

Det finns oxo C. lebretonii i Anomali, men den har inte så ljus hatt.

Bifogar bild på C. xanthocephalus. Den är inte så sällsynt tror jag och dyker upp då & då i lövskog (även med björk, faktiskt).

0

Karin W

6 okt 2011 kl. 23:20

Tack för den fantastikskt fina bilden. Den är onekligen rätt lik min tycker jag. Sporerna är inte helt runda, men nästan. Sporstorlek ca 8 x 7 my. Jag tog ett snabbt foto av en spor, inte speciellt bra men i alla fall.

Konstigt nog finns inga fynd av C. xanthocephalus rapporterad till Artportalen. Man kan undra varför.

0

Michael Krikorev

6 okt 2011 kl. 23:27

Intressant!

Jag minns att jag har en kollekt från 2005, som först fick arbetsnamnet “Cortinarius anomalus-gruppen”, men som vid en närmare titt verkar stämma bra in på Cortinarius xanthocephalus. Bifogar bild…

Cortinarius xanthocephalus?

0

Michael Krikorev

6 okt 2011 kl. 23:40

Karin, namnet Cortinarius xanthocephalus har bara funnits drygt ett år i Artportalen. Innan Funga Nordica utkom 2008 så fanns inte svampen omnämnd alls i svensk svamplitteratur vad jag vet. Folk har väl ännu inte börjat lära känna arten ordentligt och hunnit rapportera den.

0

Mattias Andersson

7 okt 2011 kl. 13:18

Jag tycker också att jag känner igen den där, har inte riktigt brytt mig om den och kallat den C. anomalus i vid bemärkelse, men storleken och biotopen gör att man kanske bör ta sig en närmare titt. Ska läsa på i FN.

0

Micke

Karl S

7 okt 2011 kl. 20:25

Det är nog sant att den inte omnämnts i svensk litteratur, men jag hade den med i en artikel 2005 under namnet C. ortonii (det finns fler synonymer); se
http://karl.soop.org/mycoref.html#ks39

Micke, jag tycker din bild påminner mer om C. lebretonii, men man kan skilja dom på sporornamentationen: grövre vårtiga hos den senare. Faktiskt ser Karins spor ovanligt kraftigt vårtig ut för C. xanthocephalus, men det är svårt att avgöra på en spor.

0

Micke

Michael Krikorev

7 okt 2011 kl. 22:00

Tack för tipset Karl, jag ska kolla sporerna vid tillfälle om jag hittar kollekten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone