0 1060 visningar

10 svar

Ticka på gran

gunhild i Kåddis

4 okt 2011 kl. 20:55

Såg denna ticka på en granlåga i dag. Vad heter den? Den var ganska blöt och smaklös.

0

klas jaederfeldt

4 okt 2011 kl. 21:37

kanske blödticka , den är blöt och smaklös, men färgades porlagret rostfärgat när du tog i den ????

0

gunhild i Kåddis

5 okt 2011 kl. 08:51

Kan jag inte säga kollade inte. Långt att gå tillbaka dit ,tack för hjälpen nästa gång ska jag se upp bättre. ha det så bra klas.

0

Lill, Skellefteå

5 okt 2011 kl. 17:51

Tycker den påminner mycket om en ticka som jag hittat ett par gånger i höst, men som vuxit på löv. Jag har fått den till att vara Tyromyces chioneus. Vet inte om den växer på gran.

0

Skogsfrun i Obbola

5 okt 2011 kl. 19:50

Tror mer på blödticka. T. chioneus ser stadigare ut och är dessutom sällsynt på gran.

0

Bo E

6 okt 2011 kl. 12:18

kan det vara samma?

Växte på rötter av gran i kanten av kärrmark

inga färgförändringar vid tumning

foto: Bo E-son

0

klas jaederfeldt

6 okt 2011 kl. 12:29

liknar mer en Trådticka, men jag är dålig på svampbilder, vill ha svampen i handen för att vara säker

0

Bo E

6 okt 2011 kl. 16:26

när man tog i den så var den väldigt kompakt och hård
även seg o inte lätt brytbar

0

gunhild i Kåddis

6 okt 2011 kl. 16:45

Trådtickan ser ut så här inuti, därav nmanet.

0

gunhild i Kåddis

6 okt 2011 kl. 16:46

Om dom inte gjort ett stort j…. hygge på väg till min gran skulle jag gått dit och kollat bättre.

0

Lill, Skellefteå

6 okt 2011 kl. 17:49

De där j… Hyggena de sprider sig som löpeld! Snart är den äldsta “skogen” som finns kvar 60 åriga plantag.
Undrar hur mycket svamp vi kommer att hitta då?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone