0 399 visningar

13 svar

Nya fynd igen:)

Madde Småland

5 okt 2011 kl. 09:55

Har hittat lite mer arter som är nya för mig. Första serien, kan det vara Porslinsskivling? Tyvärr fotades de under en liten paus i arbetet och fick ett samtal som gjorde att jag helt glömde kolla trädslag och lukt. Växte iaf på en gammal låga av lövträd, största var ca 8cm i diametern.
Serie 1

0

Madde Småland

5 okt 2011 kl. 10:01

Bilderna i den här serien är tagna på samma låga. Förmodar att de kan vara samma som förra? Blev tveksam då de här är mörkare på hatten och växte en och en istället.
Serie 2

0

Madde Småland

5 okt 2011 kl. 10:07

De här hittade jag växande på en bit plast som kom blåsandes i skogen. Det är väl ngn myxomycet, eller? Var väldigt små, ca 1,5mm.
Serie 3

0

Irene A

5 okt 2011 kl. 10:07

Visst är det porslinsskivling, och då är det förstås bok den växer på.

0

Madde Småland

5 okt 2011 kl. 10:09

Tack Irene:)
Det var det första namnet som dök upp i huvudet när jag såg dom så nog lär man sig mkt genom andras bilder här på guiden:)

0

Madde Småland

5 okt 2011 kl. 10:13

Nästa serie växte på en gräsmatta med en stor lönn några meter ifrån. Förmodar att dessa kanske kan vara lite svårare? Vet inte heller här om det är en eller 2 arter då de skiftade lite i färg och form.
Bild 1 visar båda
Bild 2 är bild på den som ligger närmst lypsylet
Bild 3 på den som då ligger längst till vänster
Serie 4

0

Madde Småland

5 okt 2011 kl. 10:16

Nu kommer lite från trädgården igen:)
Går det att utifrån bilderna säga vilken ögonskål detta är? Växte på undersidan på en bit björkbark i vedhögen.
Serie 5

0

Madde Småland

5 okt 2011 kl. 10:19

Sista serien växer på en gammal granbräda som legat ute i en hög som ska eldas upp. Känner igen detta men kan inte komma på namnet.
Serie 6

Tack på förhand för alla förslag:)

0

Michael Krikorev

5 okt 2011 kl. 13:45

Serie 4: Någon av arterna kring hagfingersvamp/aprikosfingersvamp. Se mer:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=211553&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&6

Serie 5: Det går inte enbart efter bilden säga vilken art av ögonskål det är, men visst är det en Scutellinia.

Serie 6: Källarsvamp (Coniophora puteana)

0

Hans v E

5 okt 2011 kl. 15:00

Ögonskålen är säkert den vanliga, S. scutellata med så långa hår.
Myxomyceten är en Trichia.

0

myxen

"JAS" Helsingborg

5 okt 2011 kl. 17:13

Håller med Hans och troligen en Trichia varia med tanke på fruktkropparnas lite avlånga form men som vanligt kan man inte vara helst säker men en Trichia är det.
Snygga bilder på allt :)

0

myxen

Gina

5 okt 2011 kl. 19:38

Verkligen fina foton Madde! I serie 6 ser jag en kanin. Ev. även en krokodil som dessvärre ser ut att äta upp kaninen. Mina kunskaper räcker inte till för att svara på dina frågor, jag är nog en liten drömmare ;-).

0

Madde Småland

6 okt 2011 kl. 09:48

Tusen tack allihop!
Eftersom jag inte har ngt mikroskop att kolla upp det här närmre så är jag mer än nöjd med era svar:)

Gula: Det är absolut inget fel i att vara en drömmare;) Tyvärr lyckas jag inte själv se ngn kanin men möjligtvis en långsmal krokodil i hörnet uppe till vänster.

0

Madde Småland

6 okt 2011 kl. 09:49

Förlåt… Gina skulle det vara:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone