Har hittat lite mer arter som är nya för mig. Första serien, kan det vara Porslinsskivling? Tyvärr fotades de under en liten paus i arbetet och fick ett samtal som gjorde att jag helt glömde kolla trädslag och lukt. Växte iaf på en gammal låga av lövträd, största var ca 8cm i diametern.
Serie 1
Nästa serie växte på en gräsmatta med en stor lönn några meter ifrån. Förmodar att dessa kanske kan vara lite svårare? Vet inte heller här om det är en eller 2 arter då de skiftade lite i färg och form.
Bild 1 visar båda
Bild 2 är bild på den som ligger närmst lypsylet
Bild 3 på den som då ligger längst till vänster
Serie 4
Serie 4: Någon av arterna kring hagfingersvamp/aprikosfingersvamp. Se mer:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=211553&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&6
Serie 5: Det går inte enbart efter bilden säga vilken art av ögonskål det är, men visst är det en Scutellinia.
Serie 6: Källarsvamp (Coniophora puteana)
Tusen tack allihop!
Eftersom jag inte har ngt mikroskop att kolla upp det här närmre så är jag mer än nöjd med era svar:)
Gula: Det är absolut inget fel i att vara en drömmare;) Tyvärr lyckas jag inte själv se ngn kanin men möjligtvis en långsmal krokodil i hörnet uppe till vänster.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.