i dagens expressen handlar det om svamp, bla. har man tydligen frågat ut Karen Hansen på Riksmuseet om giftsvampar, i en ruta i artikeln påstår hon att man kan förväxla trattisar med toppig giftspindling.
antingen har tidningen som vanligt missförstått, och skriver som de tycker, eller så är Karen inte värst kompetent att uttala sig om svamp
Hans M, jag har läst om flera fall i Norge(!) om folk som plockat och ätit toppig giftspindling i tron att det var kantareller (numera kallar vi den toppiga giftspindlingen för norsk kantarell :-)
Men det handlar väl ändå inte om någon egentlig förväxling, bara om att de som plockat dem inte har haft det minsta hum om svampar, utan bara plockat de svampar de har hittat och ätit dem.
Kolla den här tråden. Helt omöjligt är det väl inte.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=211765&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&4
Pressen!?:( Jag har vid ett stort antal tillfällen blivit interljuvad av dags eller kvällspressen och har hitintills ALDRIG bliv återgivet på ett riktigt vis utan det har ALLTID tillkommit, fråndragits eller förvrängts. Så numera hänvisar jag alltid till någon annan, i mitt fall brukar det bli barn eller föräldrar. Å andra sidan så klampas det i klaveret hela tiden av dem som tror att de vet något som andra inte vet något om. Det sägs ju om Thailändare att de plockar all svamp för i Thailand finns inga giftiga svampar, om detta vet jag inget. Men förgiftade blir de titt som tätt. Som vanligt gäller det att veta vad man gör.
PS. har sedan ett antal år tillbaka varken lokal tidning eller köper kvällspressen :)
Förväxla trattkantarell med toppig giftspindling kan många männsikor göra, allt beror ju på kunskapsnivån. Att förväxla bitterskräling med brandskräling är också möjligt om man inte mikroskoperar. Att förväxla Tricholoma stans med Tricholoma albobrunneum är möjligt eftersom det inte finns dokumentation som klargör skilnaderna.
det var ju det jag skrev i mitt inlägg, antingen har expressen missförstått….. eller så har hon sagt det. det lät vi aldrig få veta, jag vidhåller fortfarande att kan man förväxla toppig giftspindling med trattkantarell så är man i det närmaste blind, men visst kan man förväxla allt, jag sa en gång till en journalist att det säkert finns folk som förväxlar kantareller med gula gummibåtar, å då skrev han det
det var ju det jag skrev i mitt inlägg, antingen har expressen missförstått….. eller så har hon sagt det. det lät vi aldrig få veta, jag vidhåller fortfarande att kan man förväxla toppig giftspindling med trattkantarell så är man i det närmaste blind, men visst kan man förväxla allt, jag sa en gång till en journalist att det säkert finns folk som förväxlar kantareller med gula gummibåtar, å då skrev han det
helt klart kan giftig toppskivspindling førvæxlas med tratt kantarell !!! den væxer samman med tratt kantarell och tarttkantarell plockar man ikke en och en utan i hela nævar. dærfør går jag igenomvarje sbamp var før sig væl hemma. har fått med några gidtiga under åren och mindre kunniga medplockare har inte upptæcktdem, men jag dubbelkollar alltid med. LØJLIGT att ifrågasætta expressen i detta bara før att man hatar kvællstidningar !!!!
Visst är det viktigt att påpeka att man kan ta fel och få med toppig giftspindling men däremot lite dumt att skriva att det går att förväxla dessa. Det är många som frågat mig hur jag vågar plocka trattkantareller då de går att förväxla dom med ngt så giftigt. För de som inte plockar annat än kantareller verkar det vara en vanlig uppfattning om att trattkantarell och toppig giftspindling skulle vara lika varandra vilket är fel. Får alltid förklara att nej, de är inte lika MEN man kan få med sig av misstag eller slarv.
Iofs kan det samtidigt vara bra… Här hemma växer kantareller och trattkantareller intill varandra på ett ställe men det är bara kantarellerna som ngn plockar;)
Får hoppas att den här artikeln gör att folk är mer försiktiga och kollar upp ordentligt vad de har plockat.
Kan tillägga att min far var med för första gången i helgen och plockade trattisar och det fanns ingen annan art i hans korg. Även om han aldrig plockat dom förut så kom inte ens en endaste liten slemmurkling med och de växte ändå på samma ställe.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.