0 2281 visningar

10 svar

Härlig, härlig men farlig farlig

Nikke nybörjare

8 sep 2006 kl. 18:53

Liten men dödlig!
men visst är den vacker?

0

Jonas A

8 sep 2006 kl. 18:56

Jo, de är snygga. Jag såg massor av brutalstora flugsvampar i skogen igår, men hade tyvärr inte kameran med. Fast röd flugsvamp är väl inte dödlig?

0

Kalle

8 sep 2006 kl. 18:56

Dödlig och dödlig, beror väl på dos och andra omständigheter.

Giftig däremot är väl ett mer korrekt ordval.

0

Svampnörden

8 sep 2006 kl. 18:57

Dödlig? Jag trodde den gick att äta om man förvällde den först.
Sanning eller skröna?

0

Jan H

8 sep 2006 kl. 19:01

Alkohol är garanterat dödligt vid stor förtäring. Mycket tveksamt om en enda röd flugsvamp skulle kunna vara detsamma.

0

Irene A

8 sep 2006 kl. 19:06

Det stämmer, röd flugsvamp är ätlig efter avkokning.

0

Franco Matli

8 sep 2006 kl. 19:08

Röd flugsvamp är giftig inte dödlig.
Ämnena angriper Nervsystemet.(gäller också efter avkokning).
Vill du veta mera om svampgifter och hur dom verkar gå in på nätet Svampistockholm.org
Det finns så många skrönor om svampar,
så kan man ta reda vad som är sant eller inte.Typisk är:- Jag har hört att:- sen kommer skrönan

0

Nikke nybörjare

8 sep 2006 kl. 19:11

Ursäkta allihop. Är fortfarande nybörjare och kollar bara in “säkra” matsvampar.. Har tidigare bara hört att den var dödlig, men mamma ville nog bara vara på den säkra sidan om att jag inte skulle äta den när jag var liten.. :)

0

Jonas A

8 sep 2006 kl. 19:19

Jo, det spelar ju ingen större roll om den är jättegiftig, lite giftig eller bara äcklig, den står i alla fall på min “inte äta”-lista.

0

Franco Matli

8 sep 2006 kl. 19:38

Håller inte med Irene att Röd flugsvamp är ätlig efter avkokning.En bekant som gjorde det blev sjuk 2 veckor med minnes luckor.Symptomen börjar i regel 1-2 timmar efter måltiden med ont i magen (ibland saknas detta symptom), men huvudsymptomen är slöhet och yrsel/svindel, ibland kombinerade med insomnande, följda av perioder med hyperaktivitet, retlighet, drömbilder och delirium. Perioder av slöhet kan växla med perioder av retlighet, men symptomen klingar av efter några timmar.

Svåra konsekvenser blir det sällan hos vuxna, men hos barn kan konsumtion av stora mängder av dessa svampar framkalla kramper, koma och andra allvarliga neurologiska problem.

Giftverkan: Orsakar dels påverkan på det perifera nervsystemet med atropinliknande symptom (se ovan) och dels stimulering av det centrala nervsystemet. Dödligt i stora doser.

Symptom: Illamående och kräkningar som följs av oro, förvirring, hallucinationer, ångest, muskelspasmer, hjärtklappningar, vidgade pupiller och ibland begreppsändring i tid och rum.
Misstänkta eller dokumenterade arter:
Röd flugsvamp Amanita muscaria
Panterflugsvamp Amanita pantherina
Brun flugsvamp Amanita regalis
Gul flugsvamp Amanita gemmata
Flockflugsvamp Amanita strobiliformis

0

Monica Swenson

8 sep 2006 kl. 20:14

Röd flugsvamp äter jag inte och rekommenderar ingen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone