0 3189 visningar

12 svar

Söderåsen - torrt?

Sabina E

6 okt 2011 kl. 08:08

Var ute en sväng igår där vi plockade kantareller sist..men det verkade som att de var intorkade/passerat bäst före datum..
Är det för att det är torrt i skogen? De minsta var nästan hopskrumpnade som om de var torra. Resten av alla skogens svampar verkade frodas som vanligt, en hel del som börjar bli gammalt dock och ruttnar..men mycket fint kvar av musseroner, skivlingar, riskor etc. Nu plockar jag dock inte dom för jag kan bara kantareller och de lättaste sopparna :)

JAS HBG - hur upplever du det som bor i närheten?

0

"JAS" Helsingborg

6 okt 2011 kl. 09:47

Jag var på Söderåsen förra torsdagen men jag var bara nere i Skäralid och jag ägnade mig bara åt myxomyceterna men jag upplevde det som fuktigt i markerna. Nu skall det ju komma lite regn och det har ju inte kommit någon nederbörd på nästan två veckor så det är möjligt att det har varit lite torrt för trattkantarellerna men blir det regn så kommer de säkert igen.

0

Sabina E

6 okt 2011 kl. 12:57

Skäralid, finns det granskog där med? Det är väl lite olika på åsen där annars.
Vi var ute för ca 1,5 vecka sen oxå men då var det betydligt fuktigare än nu igår. Dock fanns det såklart sumppölar här o var, jag uppfattar det inte som tortt egentligen men kanske det är torrt för trattisarna som stod i granskog utan mossa där vi hittade dom.. :)

0

buffy

6 okt 2011 kl. 13:00

Var på åsen igår, kändes mycket torrt i backarna. Hittade bara ngn liter kantarell + blek taggsvamp. De växte nära en bäck i ett rätt träskigt område som fortf var blött.

Det regnar idag så nu är det ej torrt länge men innan dess regnade det inte på nära 3 veckor.

Öht var det svampfattigt.

0

"JAS" Helsingborg

6 okt 2011 kl. 14:15

Varför undrar du om det finns granskog i Skäralid? Det finns det inte men området anses vara ett av landets artrikaste då det gäller svamp:) Jag plockar den mesta svampen i bokskog, framför allt trattisar, svart trumpet och soppar, det brukar generellt sett alltid vara lite fuktigare i denna miljö. I skogarna nordost om Vrams Gunnarstorp brukar det finnas en hel del matsvamp där finns även en del granskog.

0

Sabina E

6 okt 2011 kl. 17:25

Tack för svaret Buffy :)

JAS - Jo för jag hittade ju trattisar i skog..så jag fortsätter på konceptet :)
Dock hittade vi några vid en bok oxå på väg till granskogen.
Får väl testa nått nytt ställe sen men jag tycker det är svårt att hitta ställen fast jag tidigare har gått i rätt marker. Detta vid Söderåsen (en bit ifrån Kågeröd, på det hållet) är det första där man hittat kantareller nog att ta med sig hem lixom.
Sen när vi var där nu i helgen så var där otroligt mycket folk, undrar om de alla plockar svamp eller bara har rekreaktion i skogen :)

Jag är ju amatör så jag går helst dit jag har hittat svamp innan, svårt att hitta nya ställen då med ;)

0

Linus Ä-holm

6 okt 2011 kl. 20:43

Finns bra blandskog med trattisar i skogen övanför ravinen i skäralid. Kör upp för serpentinvägen!

0

buffy

6 okt 2011 kl. 21:01

Kolla i lövskogen på Söderåsen, det är gott om trattisar där men de syns ju inte lika tydligt bland löv som mot en bakgrund av mossa eller barr.

Ofta är de större i lövskog än i barrskog. Men det är inte riktig granskog på Söderåsen, det är ju bara granplanteringar, ingen gammelskog.

0

Sabina E

7 okt 2011 kl. 08:55

Okej, det får bli nästa projekt att kolla i bland/lövskogen med :)
Är det så att trattisar håller sig vid träden oxå? De växer inte så långt ifrån där menar jag. Det var iaf så i granområdet vi var på.
Räcker egentligen det regnet som kom för att göda upp lite fler trattisar?

0

buffy

7 okt 2011 kl. 11:18

Man hittar dem ofta invid foten av bokträd, men det är ju oftast där de syns bäst.

Om detta regnet räcker vet jag inte. Men jag hoppas =) Plockade lite trattisar i söndags på åsen och då var hattarna som sämskskinn pga torkan.

0

"JAS" Helsingborg

7 okt 2011 kl. 11:36

Leta runt gamla stubbar, lågor och gröna grästuvor i bok och blandskog där brukar det alltid fara fuktigare. Och så klart i norrsluttningar.

0

Sabina

7 okt 2011 kl. 14:27

Tack för tipsen, det ska jag testa nästa gång det blir en tur :)

JAS, eller annan skåning - vart hittar man bäst svamkurser och annat här nere vid? Kanske kan vara roligt att lära sig nått mer än kantareller och karl johan..

0

"JAS" Helsingborg

7 okt 2011 kl. 15:15

Tja du kan j gå med i “Puggehatten” vilket jag tycker att fler svampskåningar borde göra, vi har exkursioner varje lördag och matsvamps utflykter en del måndagar. Nu fre. lör. sön. är det inventeringsläger i Höllviken, skall dit i morgon. Du kan kolla här.

http://www.puggehatten.se/.

Vi jobbar en hel del för att få till stånd nya naturreservat och liknande, vi inventerar i nya områden och påverkar länsstyrelsen och de tar hjälp av oss.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone