0 1250 visningar

9 svar

Svamp med slöja

Hans Rydberg

6 okt 2011 kl. 08:41

Hittade i asp-hassellund en märklig sak, såg först ut som en brun klibbskivling (Limacella glioderma) då hatten var starkt slemmig. Foten dock torr och under lamellerna på unga svampar en slöja. Sporpulver vitt, sporer ellipsoida och flaskformiga cheilocystider. Fot med vitt trådigt velum, blir brun vid tumning. Lukt rättikartad. Hittar inte min svamp in litt. Har någon förslag?

Slemmig svamp med slöja, behöver hjälp

0

Karl S

6 okt 2011 kl. 19:17

Jag tycker det ser ut som om svampen är angripen av någon parasitsvamp som ger den vita “slöjan”. Kan det vara så? Har dock inga förslag till identifikation.

0

Hans Rydberg

6 okt 2011 kl. 20:19

Nej, jag tycker det ser ut som ett normalt velum som brister nära hattkanten. Knappast någon parasitsvamp. Svampen även knepig att placera i grupp - tycks vara någontin mitt emellan en Tricholoma och en Hygrophorus.

0

klas jaederfeldt

6 okt 2011 kl. 22:18

har du kollat slemringad vaxskivling?

0

Hans Rydberg

6 okt 2011 kl. 23:04

Nej, slöjan är torr liksom foten. Dessutom är hatten brun, ungefär som brun klibbskivling. Hattfärgen på bilden luras litet - den är för ljus.
Liknar litet Hebeloma birrus, som enl. Vesterholt kan ha slöjlikt velum. Fortsätter jobba med kollekten.

0

Michael Krikorev

6 okt 2011 kl. 23:15

Mycket märkligt, har aldrig sett någon liknande svamp med vitt sporpulver. Tankarna förs snarast till en Pholiota, men de är ju brunsporiga… hm..

0

Hans Rydberg

7 okt 2011 kl. 07:59

Miss av mig. Troligen var sporfällningsplattan inte rengjord och jag läste av för tidigt - alltså fanns vitt spp kvar från tidigare svamp på plattan. Nytt sporfällningsprov i natt visade brunt sporpulver, alltså Pholiota eller Hebeloma birrus. Ska mikroskopiera mer idag.

0

Hasse R

7 okt 2011 kl. 09:50

....och med mikroskopets hjälp blev det Pholiota lubrica.

0

klas jaederfeldt

7 okt 2011 kl. 10:56

de va skillnad det

0

Karl S

7 okt 2011 kl. 20:32

Din svamp har ovanligt mycket velum för Ph. lubrica, men det är nog den. Kolla Ph. subochracea också, eftersom hatten inte är särskilt röd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone