0 641 visningar

16 svar

okänd musseron

Birgitta D

7 okt 2011 kl. 16:10

Denna liknar krås eller kragmusseron tycker jag men har ingen krage, luktar fruktigt.
Mossig barrskog.

0

Michael Krikorev

7 okt 2011 kl. 16:35

Ser ut som den fläckvis blir rosaröd i gamla skador och på skivorna. Skulle tro det är en såpmusseron…

0

Birgitta D

7 okt 2011 kl. 16:42

Tack Micke, men den luktar inte disktrasa men du har nog rätt.

0

Hans Myhre

7 okt 2011 kl. 18:05

Enig med Michael, T. saponaceum

0

Asiankitten

7 okt 2011 kl. 21:59

Men den liknar ju inte alls den som jag fick ca bestämd till såpmusseron… som inte luktade såpa den heller…

0

Michael Krikorev

7 okt 2011 kl. 22:15

Jodå, din är också en såpmusseron Asiankitten. Det är en mycket variabel art, och det skulle inte förvåna mig om den snart splittras upp i flera arter. Bifogar några av mina bilder för att visa lite av den stora variationen.

Såpmusseron, Tricholoma saponaceum

0

Birgitta D

7 okt 2011 kl. 22:44

Asiankittens bild liknar den som Micke en gång lärde mig var såp musseron men nu finns det ju fler svampar som får se ut hur som helst. Klibbtickan tex och varför inte trattkantarellen som kan ha alla färger från gult till mörkt brunt.

0

Asiankitten

8 okt 2011 kl. 00:56

Alltså är den hyffsat vanlig? Synd att den inte är en matsvamp då :)

0

Hans Myhre

8 okt 2011 kl. 00:57

De 2 siste bildene dine er ikke den vanlige men T. saponaceum var. squamosum

0

Birgitta D

8 okt 2011 kl. 22:07

Hm ,vänta tiden an. I kväll luktar mitt ex. disktrasa. Man kan inte ha för bråttom när man besämmer svamp.

0

Asiankitten

9 okt 2011 kl. 01:19

Min svamp fick stanna i skogen =)

0

Jan A, Uppsala

9 okt 2011 kl. 08:18

Disktrasor kan också behöva lite tid för att få en fulländad doft…

0

Kragmusseron?

G.G

9 okt 2011 kl. 08:38

Växte i tallskog

0

Kragmusseron?

Birgitta D

9 okt 2011 kl. 08:57

Väldigt lik kragmusseron, som jag minns den.

0

Kragmusseron?

Hans Myhre

9 okt 2011 kl. 16:54

T. focale ja.

0

Kragmusseron?

Tjatte

9 okt 2011 kl. 18:13

0

Kragmusseron?

Birgitta D

9 okt 2011 kl. 19:17

goliaten har ingen antydan till krage eller ring, den luktar också starkt, nnars lika.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone