0 415 visningar

17 svar

Svampplockar vante

Elisabeth Jansson

7 okt 2011 kl. 17:14

Hej!
Nu är första paret färdigt!
Det är 2-trådigt ullgarn som är färgat med blodspindelskivling i saftmajan.
Mudden är ljusgrått garn och övrigt var vitt garn.

De behövs nu när kylan har kommit i Norrland skulle det ju snöa!

Färgat med blodspindelskivling

0

Annette L, norr om Sthlm

7 okt 2011 kl. 17:32

Så fina, mina händer skulle passa fantastiskt bra i ett par sådan :)

0

siv n

7 okt 2011 kl. 18:00

Jättefina visst är det kul med saftmajan?
siv n

0

Lena M

7 okt 2011 kl. 18:26

Ja de går fort att sticka och behövs snart, skulle visst bli frost i stora delar av landet framemot söndagen.
Hur gör ni när ni färgar i saftmaja ?

0

Madde Småland

7 okt 2011 kl. 18:33

Vilka fina färger! Ser ut att värma skönt och ändå vara praktiska i svampskogen:)

0

Lena Strömstad

7 okt 2011 kl. 19:01

Jättefina!!

0

Gina

7 okt 2011 kl. 20:12

Väldigt fina vantar! Vad duktig du är!

0

Elisabeth Jansson

7 okt 2011 kl. 21:11

Tack för allt positivt beröm!
En del på forumet vet om att jag har problem med ryggen är opererad för spinal stenos,men är inte helt smärtfri.
Just nu har jag en dålig period,jag kan knappt gå utan smärta.
Jag blir så glad när jag tar fram alla mina garner som jag färgat genom åren,just nu nystar jag upp alla små härvor.
Att sticka ett par pulsvärmare går snabbt och därför är det roligt,jag orkar inte längre med några stora projekt.Och är jag dålig kan jag t.o.m. ligga och sticka.

Jag önskade att ni som skulle vilja sticka ett par vantar bodde närmre mig så skulle vi kunna inspirera varandra.Jag ska gå på stickcafé och se om några blir intresserade och så kunde man ställa ut alla vantarna i vinter på biblioteket.

Lena så här gör du när du färgar i saftmajan.(Den går inte att använda till saft sedan för svampfärgen fäster sig fast i alluminiumet.)
Fyll på vatten längst ner. Där du brukar lägga bären lägger du det betade fuktiga garnet och varvar med olika sorters svamp,sedan kokar du som vanligt.
Det kommer att rinna ner färgvatten där saften samlas,så där kan man också färga,men det blir enfärgat.Se till att du har ett stopp på slangen.
Låt stå på en timme och se till att det inte kokar torrt!
Tvätta och skölj!

0

Elisabeth!

Gina

7 okt 2011 kl. 23:50

Jag hoppas på snabb bättring för dig och att smärtan och värken ger med sig! Har du kunnat ta dig ut ngt till svampskogen i år?

0

Elisabeth!

Elisabeth Jansson

8 okt 2011 kl. 00:09

Visst jag var smärtfri en månad i somras,då bestämde jag mig att inte operera mig igen!
Men nu vet jag inte hur jag ska göra,jag har varit i Strängnäs,får se hur länge smärtan sitter i den här gången.

0

Elisabeth!

Lena M

8 okt 2011 kl. 08:59

Tack för info Elisabeth, måste testa nyfiken som jag är !

0

gunhild i Kåddis

8 okt 2011 kl. 09:27

Inte lika färgglada som dina men gjorda i en annan teknik (nålbindning).

0

Mona

8 okt 2011 kl. 10:16

Jättefina. Jag har också stickat sådana som det var tänkt att vi skulle ha när det blev kallt. Tyvärr blir de inte använda detta året eftersom att svamparna i Skåne är slut.

0

Gunhild!

Elisabeth Jansson

8 okt 2011 kl. 16:37

Jättefina vantar,är det du som kan nålbindning?
Jag var intresserad att lära mig ända tills jag fick reda på att om man gjort fel så kan man inte repa upp utan måste klippa.
Min nacke säger stopp också så det är bättre att sticka på korta stickor eller rundsticka!

0

Elisabeth

gunhild i Kåddis

8 okt 2011 kl. 17:38

Det är min syster Anita i Trondheim som kan nålbindning. Jag har plockat färgsvampar åt henne och hon gör saker till mig. Nu har hon själv börjat plocka svamp och lär ut hur man färgar. Hon är också jätteduktig på att tova.

0

Elsy Ske-å

8 okt 2011 kl. 20:12

Jättefina!

0

Kristina Västerbotten

8 okt 2011 kl. 20:44

Vackra vantar - skulle haft såna idag :D Plockade nära 4 kg trattisar och rensade/delade i skogen - blev lite kallt om händerna! (men skönt att komma hem och rensningen var klar)

0

Asiankitten

8 okt 2011 kl. 23:21

Fina. :) stickar mycket sockor höst och vintertid men endel vantar blir det också :) har inte hunnit med mina svampvantar än dock! :D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone