Hej!
Nu är första paret färdigt!
Det är 2-trådigt ullgarn som är färgat med blodspindelskivling i saftmajan.
Mudden är ljusgrått garn och övrigt var vitt garn.
De behövs nu när kylan har kommit i Norrland skulle det ju snöa!
Färgat med blodspindelskivling
Tack för allt positivt beröm!
En del på forumet vet om att jag har problem med ryggen är opererad för spinal stenos,men är inte helt smärtfri.
Just nu har jag en dålig period,jag kan knappt gå utan smärta.
Jag blir så glad när jag tar fram alla mina garner som jag färgat genom åren,just nu nystar jag upp alla små härvor.
Att sticka ett par pulsvärmare går snabbt och därför är det roligt,jag orkar inte längre med några stora projekt.Och är jag dålig kan jag t.o.m. ligga och sticka.
Jag önskade att ni som skulle vilja sticka ett par vantar bodde närmre mig så skulle vi kunna inspirera varandra.Jag ska gå på stickcafé och se om några blir intresserade och så kunde man ställa ut alla vantarna i vinter på biblioteket.
Lena så här gör du när du färgar i saftmajan.(Den går inte att använda till saft sedan för svampfärgen fäster sig fast i alluminiumet.)
Fyll på vatten längst ner. Där du brukar lägga bären lägger du det betade fuktiga garnet och varvar med olika sorters svamp,sedan kokar du som vanligt.
Det kommer att rinna ner färgvatten där saften samlas,så där kan man också färga,men det blir enfärgat.Se till att du har ett stopp på slangen.
Låt stå på en timme och se till att det inte kokar torrt!
Tvätta och skölj!
Jättefina vantar,är det du som kan nålbindning?
Jag var intresserad att lära mig ända tills jag fick reda på att om man gjort fel så kan man inte repa upp utan måste klippa.
Min nacke säger stopp också så det är bättre att sticka på korta stickor eller rundsticka!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.