Har nyligen plockat mängder med trattkantarell och ätit i flera dagar. Har rensat efterhand men svamparna har hunnit torka lite. Upptäckte att denna svamp smugit sig med. Är det en giftsvamp? Den luktar inte så gott som trattkantarellerna. Känns klart olustigt, har kollat med giftcentralen som hänvisat hit.
Är detta en giftsvamp? Är mörkbrun med liten puckel på hatten som är ca 1,5 cm i torkat skick.
Ser i varjefall ut som en spindling, men omöjligt utifrån bilderna att se vilken.
Om du endast har haft svampen bland de du ätit så är det ingen fara. Om du misstänker att du rensat slarvigt så att det finns risk att du fått i dig någon så borde du försöka hitta någon som kan identifiera den.
Vilken del av landet bor du i? Kanske finns någon stjärna här som bor i din närhet.
Tyvärr är det inte bra jag som rensat utan vi är två till som kanske inte varit lika noga. Och eftersom vi är tre personer som rensat och ätit efterhand kan det finnas liten risk att oönskad svamp eller del av svamp kan ha kommit med. Helt säker kan man tydligen inte vara förrän efter 14 dagar efter att svampen ätits vad jag förstår och det är lång tid… Eventuella symptom på förgiftning kan dessutom vara diffusa.
Sporavtryck har jag läst om, kan man göra något sådant?
Nu måste jag säga till ordentligt här! Eftersom experterna här på forumet inte med exakthet kan säga vilken svamp det är så får du ju kontakta sjukvårdsrådgivningen igen och säga att svampen inte kunde identifieras. Jag känner att du är orolig, så då tycker jag att du ska ta det osäkra före det osäkra och be om att få kolla dina värden. Spara svampen så du kan ta med den om de vill.
Helt rätt Irene A, äten är den ju inte :)
Att hon skulle kolla upp sig hade väl mer med att göra om ytterligare en hade råkat komma med i det dem åt, som hon var så rädd för. Är medveten om dillemmat vad gäller vilken svamp man fått i sig.
Återigen visar detta hur noga man bör vara när man plockar och rensar :)
Jag förstår också dilemmat, men med tanke på hur många olika svampar som faktiskt finns därute i svampskogen, tror jag att sannolikheten att det kan ha halkat med någon annan art, faktiskt är minst lika stor som att flera av just den har gjort det - som jag inte tror är den toppiga giftspindlingen, eftersom den borde ha varit mera rödbrun än svart även efter torkning.
Du har så rätt, Birgitta! Man får inte slarva med plockning och rensning av svampar.
Det har varit alldeles för många sådana frågor på Svampguiden den här hösten som tyder på just slarv, tanklös iver, eller dålig syn.. Det har varit så många i år att jag nästan har börjat misstänka troll på forumet.
Vill bara säga att som icke-expert blev jag glad när Birgitta sa ifrån. Fick intrycket av inlägget att svampen var dåligt rensad och att det inte bara var frågan om denna lilla svamp.
Frågade en vän häromdagen om han ville har torkad svamp i present “nejtack jag har jobbat på dialysavdelning” var hans svar. Själv skulle jag nog inte heller äta trattisar plockade av nån annan.
Nu är jag nyfiken på vilka svampar som är vanligast när det gäller allvarliga förgiftningar. Nån som vet?
Det här låter som om det är hur lätt som helst att få en giftig spindling med bland trattisarna…
De allra flesta sitter väl ändå och rensar sin svamp en och en?
Precis som Helena tycks ha gjort och hittat sin fuling.
Kan inte föreställa mig att jag skulle kunna förväxla en trattkantarell med en spindling, eller vilken annan svamp som helst, för den delen.
Mest orolig är jag för icke svampkunniga vänner som köper trattkantareller i butiken och som är fullständigt övertygade om att allt är OK, eftersom det säljs över disk.
Vem kollar den svampen?
Att lära sig känna igen skogens svampar är viktigt för det kan gå illa om man lägger fel svamp i grytan.
- Den vita flugsvampen är den svamp som orsakar flest förgiftningsfall i Sverige. Både den och den toppiga giftspindelskivlingen är redan vanliga på sina håll, framför allt den sistnämnda. Efter att ha varit relativt sällsynta har båda arterna blivit allt vanligare under de senaste tre, fyra decennierna, varnar Magnus Neuendorf som är Botaniskas svampexpert och har ansvarat för den årliga svamputställningen under många år.
Lite info till dig Ingrid!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.