käka vitlök! Jag är en sån fästingmagnet, och var helt desperat i våras, för jag hittade fästingar på mig varje dag. Men så började jag äta vitlökspiller varje dag under hela sommaren, och fick betydligt färre, högst en i veckan. Sen jag slutade med det för några veckor sen har jag fått fler igen, så verkar som det funkar. Vaccin mot tbe har jag också tagit även om jag inte bor i direkt riskområde, känns inte lika farligt då att få dom.
Att käka vitlök har fungerat bra för oss också under våra Gotlandsveckor. Från att ha fått flera stycken dagligen de första åren, har vi knappt några alls nu. I år bara en, och den var på väg att släppa taget självmant när den upptäcktes.
Till hunden använde vi Exspot. Endast två fästingar på en vecka, och de ramlade också loss av sig själva.
När jag har varit i skogen så tar jag av mig alla kläder och synar kroppen ordentligt,det är många fästingar som jag hittat,krypande.
Men de pyttesmå nymferna har det varit gott om i år,de har hunnit sätta fast sig,och kliar minst lika mycket som de stora,märken efter dem som myggbett.
Jag har klarat mig från borelia under alla dessa år,tack vare min metod.
Jag kör med teatree olja, utspädd och duttad på vid handlederna och vristerna och på byxben. Eller Tigerbalsam, beroende på vad som finns till hands. Äter vitlök i mat så gott som dagligen. Men det viktigaste skyddet är vaccination och noggrann kontroll, dusch och totalt klädbyte efter skogsturen. Vi bor i ett högriskområde också.
Maken är den som får på sig flest, om det nu är tur eller otur.
Nån som vet hur länge fästingar kan leva i kläder? Nackdelen med metoden att ta av sig allt när man varit ute är ju att det blir väldigt mycket klädbyten och tvätt ifall man är ute varje dag, för även om man synar sig kan det ju finnas kvar kryp i kläderna om man tar på sig dom igen nästa dag.
Ett väldigt enkelt och bra tips är att noga kolla händerna och underarmarna precis efter du har plockat något, särskilt om du är i blåbärsris eller snår och “gräver”. Varje gång jag varit ute i höst har jag säkert plockat bort 5-10 fästingar från händerna, som annars skulle krupit upp under tröjan och satt sig.
Sen kollar jag byxorna med jämna mellanrum också, har blivit ganska pedantisk på sistone men det har lönat sig.. bara 1 fästing i år!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.