0 670 visningar

7 svar

Vad är detta för svanp?

Daniel M

8 okt 2011 kl. 14:10

Hej,

idag när jag kom ut för att klippa gräsmattan fann jag dessa växa utifrån en gammal kanstanjstubbe. Nyfiken på vad det kan vara för svamp och framför allt om den är giftig? Jag har barn som leker i trädgården och undrar om jag nu ska vara noga med att plocka bort dessa svampar när de växer upp. Se bifogade bilder.

Tack på förhand!

Artbestämningshjälp - är de giftiga?

0

klas jaederfeldt

8 okt 2011 kl. 14:45

tycker att det ser ut att vara en av honungsskivlingsarterna , den är svagt giftig som rå, och fodrar en lång tillagningstid för att bli giftfri, (värmen förstör giftet) så om du tror att ungarna tänker äta den så får du plocka bort den, så dom slipper magont

0

Hans Myhre

8 okt 2011 kl. 15:22

Hunder som spiser rå Honningsopp kan dø av de.

0

Daniel M

8 okt 2011 kl. 17:24

Tusen tack, då vet jag. Har rensat gräsmattan nu! Enklast är väl att ta bort stubben så blir man av med återväxten?

0

Irene A

8 okt 2011 kl. 17:42

Då får du ta bort alla gamla rötter kring stubben. De kan sträcka sig ganska långt, så då får du gräva upp hela gräsmattan.. Inom några år har all död ved ätits upp av honungsskivlingarna, och då försvinner de av sig själva.

Ett enklare sätt är nog i alla fall att plocka bort svamparna när du ser att de är på gång.

0

Daniel M

8 okt 2011 kl. 17:52

Ok. Ja de verkar ploppa upp en bra bit från stubben. Den ska ju ändå bort, så den ryker i vår ändå när jag har sliten motorsågskedja och svärd som kan offras för lite stubbrensning…

Synd att den inte var ätbar då det var ett par kilo som slängdes…

0

Irene A

8 okt 2011 kl. 20:00

Jag tycker att det är en jättegod svamp, men tydligen tål inte alla den, inte ens efter noggrann tillagning.

Den kommer säkert igen nästa år, så varför inte prova själv då? Förväll små hattar, d.v.s. lägg dem i kokande vatten ett par minuter. Ta upp och låt dem rinna av, och knaperstek dem sen. Salta och ät dem som chips. Smakar som stekt fläsk :-)

0

Daniel M

8 okt 2011 kl. 20:53

Tack för tips! Ja kanske det blir till att smaka på den någon gång. Jag vill ju gärna tillvarata det som trädgården bjuder på. Fast innan jag gör det så får nog någon svampkännare, på plats artbestämma den. Jag håller mig till kantareller, trumpetsvamp och Karl Johan :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone