Hej,
idag när jag kom ut för att klippa gräsmattan fann jag dessa växa utifrån en gammal kanstanjstubbe. Nyfiken på vad det kan vara för svamp och framför allt om den är giftig? Jag har barn som leker i trädgården och undrar om jag nu ska vara noga med att plocka bort dessa svampar när de växer upp. Se bifogade bilder.
Tack på förhand!
Artbestämningshjälp - är de giftiga?
Då får du ta bort alla gamla rötter kring stubben. De kan sträcka sig ganska långt, så då får du gräva upp hela gräsmattan.. Inom några år har all död ved ätits upp av honungsskivlingarna, och då försvinner de av sig själva.
Ett enklare sätt är nog i alla fall att plocka bort svamparna när du ser att de är på gång.
Jag tycker att det är en jättegod svamp, men tydligen tål inte alla den, inte ens efter noggrann tillagning.
Den kommer säkert igen nästa år, så varför inte prova själv då? Förväll små hattar, d.v.s. lägg dem i kokande vatten ett par minuter. Ta upp och låt dem rinna av, och knaperstek dem sen. Salta och ät dem som chips. Smakar som stekt fläsk :-)
Tack för tips! Ja kanske det blir till att smaka på den någon gång. Jag vill ju gärna tillvarata det som trädgården bjuder på. Fast innan jag gör det så får nog någon svampkännare, på plats artbestämma den. Jag håller mig till kantareller, trumpetsvamp och Karl Johan :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.