0 1627 visningar

31 svar

Älgjakten

Asiankitten

8 okt 2011 kl. 19:36

Hej, har lite undringar. Har sett att det finns jaktfria helger i skogarna runt stockholm. Men betyder det att man inte får vistas i skogarna på vardagar?

Tänkte på ex Hellas där det ju är många motionsspår, och järva där det också är mycket vandring och spring. Jagar de där också?

0

Rättighet

8 okt 2011 kl. 20:36

Ingen kan förbjuda dig att vistas i skogen under älgjakten!

0

Kristina Västerbotten

8 okt 2011 kl. 20:40

Helt korrekt men nog undviker jag områden där jag vet att jakt pågår! Vet man vilka som har jakträtten på ett område kan man försöka få kontakt med jaktledaren och fråga…

0

Birgitta Corbett

8 okt 2011 kl. 20:52

Nacka kommuns viltvårdare
Göran Nilsson,
Mobil 070-310 22 53
Tfn 08-717 06 80
Clarence Breding
Mobil 070-743 61 42 
Tfn 08-715 58 42

Här kommer lite uppgifter!

0

Asiankitten

8 okt 2011 kl. 23:29

Nä inte förbjuda kanske men man vill ju inte heller bli nått slags durkslag i skogen.

Är det någon som vet hur det är vardagar i typ järva och hellas och andra naturreservat?

Att ringa ligger inte riktigt för mig tyvärr. :(

0

Kenneth B

8 okt 2011 kl. 23:52

Om du inte vill ringa, klä dig i rött (röd jacka och röd mössa)och lita på att älgjägarna ser dig. Du kan vara säker på att du inte kan förväxlas med en älg.

0

Totte Gbg

8 okt 2011 kl. 23:56

Så gör jag med, en orangegul keps o väst så syns man i skogen när det är jakt.

0

svamptant

9 okt 2011 kl. 00:10

Jag är i skogen vare sig det är jakt eller inte, men jag ser till att hålla mig en bra bit från passen för att inte förstöra för mycket för jägarna. Jag har på mig knallgul reflexväst också, så att ingen ska missta mig för något skjutbart.

0

Asiankitten

9 okt 2011 kl. 01:01

Men då så. :) röd toppis och en reflexväst och muntert nynnande på en halvirriterande låt så är det nästan lungt! :)

Nog är jag skjutbar men knappast så mycket kött på mig att jag kan tävla med en älg. ;)

0

svamptant

9 okt 2011 kl. 01:40

Det låter som ett vinnande koncept Asiankitten. Sjung inte för högt bara så du skrämmer bort älgarna för jägarna. Däremot har björnar bra hörsel och springer långväga bara du pratar i vanlig samtalston eller nynnar lite lågt på en irriterande låt.
Jag har björnskräck och fast jag vet att björnarna skyr människan mer än vi dom, så går jag omedelbums till bilen när jag ser färsk björnskit. Det hände idag, igen; rykande färsk björnspilling mitt på stigen på väg till Trattkantarellstället med stort T. Fick bara med mig halva korgen med svamp. Jag hade förstås tänkt mig hela korgen full. Jag är mer besvärad av björnskiten än av jägarna.

0

Asiankitten

10 okt 2011 kl. 11:30

Idag ska jag pröva lyckan i älgjaktsskogen! Reflexväst och färggrann mössa. Vi fårväl se hur det går! :D

0

Boman

10 okt 2011 kl. 12:02

Tyvärr stoppar inga reflexer de skott som rikoschetterar från träd eller stenar.Inte heller hjälper de mot jägare utan koll och iver att skjuta, som skjuter på allt som rör sig. Håller mig borta från skogar där det jagas, det är ju bara några veckor i värsta fall. Jägarunge som jag är vet jag hur illa det kan gå. En granne sköt en annan, en sig själv i halsen(av misstag)och förblödde i skogen. Hans vapen var osäkrat vid gång, tydligen.

0

Helge

10 okt 2011 kl. 13:33

förra året var det väl en häst som strök med och några som vådasköt varandra?

Nej håll er undan från jaktskogar svampvänner!!!

Där det exempelvis finns naturreservat eller motionspår kommer jag i alla fall att hålla mig inom denna osäkra tid…

0

Katarina

10 okt 2011 kl. 15:14

För oss som plockar i Sthlms området så har ju länsstyrelsen en karta över vilka tätortsnära områden som har helgförbud, vissa har ju även oktoberförbud.

0

Korrekt uppgift

10 okt 2011 kl. 15:18

Helge: Även i många naturreservat bedrivs ju älgjakt! Bara för att det är reservat är det på inget sätt per automatik stopp för älgjakt i dessa områden.

0

Helge

10 okt 2011 kl. 15:19

finns det älgförbud oxå
?

det måste väl vara ganska långt från bebodda trakter som det är tillåtet att jaga?
finns det inte några riktlinjer för det i typ kilometer
?

0

Lena M

10 okt 2011 kl. 16:16

hoppas jag är överstånden här i byn, 3 skjutna djur har de åkt förbi med idag, tyvärr. Gillar inte jakt men det sägs vara av nöden ???

0

Asiankitten

11 okt 2011 kl. 00:18

Jag klarade mig iallafall :) såg varken vilt, jägare eller jakttorn. Träffade bara en man i röd jacka med en hund. Det är mycket stigar och leder där. Och jag går ganska nära vägen ändå. Och de lär ju knappast skjuta ut mot bilarna heller med tanke på hur långt en gevärskula kan gå!

Jag tänker fortsätta traska i den skogen för där känns det iallafall säkert.

0

Madde Småland

11 okt 2011 kl. 08:57

Försöker alltid att prata med jägarna om vilken skog de ska jaga i. Lyckas jag inte träffa ngn av dom så frågar jag min granne vars som är med i jaktlaget. Har bara gjort misstaget en gång i slutet av säsongen att inte fråga, den gången var jag visserligen långt ifrån jägarna men då jag tydligen skrämde 2 älgar som sprang till jägarna och fick höra skotten på närmre håll än önskat har jag blivit än mer försiktig… Har inte hört om några jaktolyckor här hemma och vill inte vara den som ändrar på det så håller mig alltid hemma första veckan när de är som mest uppspelta i skogen.

0

Madde Småland

11 okt 2011 kl. 08:58

Vars son skulle det stå, inte som..

0

Boman

11 okt 2011 kl. 09:08

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/algjakt/Pages/algjakten-ar-20102011.aspx

Adress till karta med jaktområden i Sthlms län där helgförbud gäller. Finns via länk på höger sida.

0

Hasse Rydberg

11 okt 2011 kl. 10:05

Svaret på frågan beror på om man frågar jägare eller friluftsfolk. Jägarna är rädda för att svampplockare m.fl. skrämmer bort älgarna. Men om älgarna har rätt att vistas i skogen så bör väl även vi ha det. Det viktiga är att jägarna lär sig skilja på svampplockare och älg - men jag tror det ingår i utbildningen.

0

Pochahontas

11 okt 2011 kl. 10:26

I Södermanland finns inget helgförbud, tyvärr

0

Madde Småland

11 okt 2011 kl. 11:11

Yes:D Träffade på jägarna nu och ingen mer älgjakt förrän om 3-4 veckor så till helgen blir det säker vistelse i skogen! Riktigt skönt att de alltid står utanför stallet så man kan få veta när och var de tänker jagar:)

0

SkogsTroll

11 okt 2011 kl. 12:10

@ Helge…
Jag är ganska säker på att det finns någon riktlinje ang hur långt det ska vara från bebyggda områden och och jaktområdet. Hur långt…det är en annan femma, då de fler gånger (flera år på rad) har skjutit älg på ängen utanför mitt hus. Skulle tippa på att det är ca 500 m dit ner.

/ SkogsTroll

0

Asiankitten

11 okt 2011 kl. 13:06

Jag antar att de som har licens i stockholms naturreservat som ligger nära staden är mer försiktiga och införstådda med att alla inte vet om eller tänker på älgjakten.

I allafall känndes det inte som det var någon fara, och tyst var jag också, skrämde inga djur. :)

0

Bo Reyer

11 okt 2011 kl. 18:42

Oavsett om det pågår någon jakt har alla rätt att vistas i skogen.
Jag har själv varit ute i skogen vid varenda älgjakt så länge jag kan minnas, och har uppenbarligen ännu inte blivit påskjuten!!
Denna årstid är ju trots allt på gränsen mellan höst och vinter.
Det gäller att rädda det sista!

0

Boman

11 okt 2011 kl. 20:03

Ja Bo, men rättigheten väger lätt om man blir vådaskjuten. Därför avstår jag från att vistas i skogar där man jagar, just under jakten. Jag kan ju vara där under alla de övriga veckorna.

0

Jaktvän

11 okt 2011 kl. 23:06

Jägarna har full rätt till skogen och deras omgivning. De kan förbjuda dig att vistas där eftersom de vill skona dig från vådaskott. Uppsök skogen efter älgjakten, någon gång i februari.

0

Jägare utan nåd

11 okt 2011 kl. 23:15

Håller helt med. Vistas inte i skogen under älgjakten,det kan stå dig illa.

0

Asiankitten

11 okt 2011 kl. 23:18

Jo men vad ska jag göra i skogen i februari?!? Om jag inte stör vare sig jägare, djur eller natur tycker jag inte att jag behöver avstå från att göra det som skänker mig ro, glädje och avkoppling!

0

"JAS" Helsingborg

12 okt 2011 kl. 07:39

Jag klär mig alltid i kamouflage kläder, då syns jag inte och blir alltså inte beskjuten. Syns man så skjuter de som lider av stora “älgskälvan”, jägarna skjuter ju till och med varandra fast de är utrustade med västar och andra synliga persedlar. Nä kamouflagekläder och så kan man ju vistas i skogen lite senare under dagen för de flesta lägger väl ner jakten fram vid middagstiden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone