Inser det vansinniga i att med ord försöka beskriva en konstig svamp, men trodde att den lätt skulle hittas i den stora fälthandboken.
Men nu har jag bläddrat igenom alla 700 sidorna två ggr utan att hitta ens ngt liknande.
Den, eller snarare dom, såg i formen ut som en ticka, Bredd ca 5 cm, tjocklek ca 3-4 cm. Färg blå, eller kanske gråblå.
Konsistens som gelé.
Växte ett antal på mossbeklädd stubbe, med största sannolikhet lövträd, men vet inte vilket.
Någon som känner igen det?
Skall se om jag kan förklara bättre.
Formen exakt som en fjärdedels boll.
Helt släta och jämna kanter.
Konsistens och utseende som hård gelé eller skumgummi. Färg blå, men mot grått. Större och mindre ex, inga taggar.
Försökte först dra i en, men den tänjde ut sig bara.
Hjälpte beskrivningen?
Om inte frosten tar dom skall jag försöka leta upp dom igen i näst-nästa vecka.
Min halva blåmanet har nu mycket riktigt Jan A. blivit en Gelétagging som skiftat över i klart brunt.
Detta visar bara att det är korkat att försöka beskriva en svamp ur minnet, när man inte har studerat den tillräckligt.
Kanske var det bara ljuset som gjorde den så intensivt blå?
Den allra minsta hade taggar, men ingen av de andra.
Hade tänkt mig en bild också, men programmet vägrar.
I fälthandboken står det att den är ätlig och användbar i sallader??
(Blää...)
Någon som provat??
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.