Jag “tjuvlyssnade” på ett svamp-samtal idag och fick då höra att man absolut inte ska frysa in svamp i aluminiumförpackningar. Endast lådor i plast eller plastpåsar ska tydligen duga. Jag har sedan länge fryst in svamp i aluminiumförpackningar när jag fått slut på de i plast. Jag har aldrig märkt någon skillnad och hela familjen som ätit aluminiumförpackad svamp lever och har hälsan i behåll. Men det kanske ligger någon väl förborgad hemlighet här som jag inte hänger med på. Jag är nu en smula nojig och har köpt fler plastemballage. Någon som vet?
Om det är såna aluminiumformar som jag tänker på, såna med ett kartonglock som man försluter med aluminiumformens kant, så blir de inte helt lufttäta.
Det jag kan tänka mig då är väl att innehållet snabbare råkar ut för frysbränna och får kortare lagringstid i frysen.
Vi använder bara plastpåsar numera, det tar minst plats i frysen. Om svampen får behålla en rejäl mängd vätska vid infrysningen, står den sig bra i flera år.
Jag gör son gunhild i Kåddis, ett alldeles utmärkt sett att använda mjölkpaket på och så tar de liten plats då de inte är avfasade och rätt ok ur miljösynpunkt:) Jag har slutat använda aluminium av flera skäl bla. med tanke på miljön och så upptäckte jag att om man fryser salta (skaldjur) eller stark kryddade rätter i aluminium så fräts aluminiumet upp och det är ju inget bra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.