0 299 visningar

6 svar

Tack Marina :D

Totte Gbg

9 okt 2011 kl. 11:18

Jag kan inte i ord beskriva hur tacksam jag är att du delade med dig av ditt rödgulatrumpetsvamp ställe!

Det var lätt att hitta med din beskrivning o vilken härlig syn att få se dessa svampar stå där lysande i en ganska så otillgänglig miljö.
Krypandes blev korgen halvfull.
Gick en sväng i skogen runtom o det var en härlig skog i övrigt får jag säga.

Skörden blev sisådär 3-4 lite o jag undrar om jag ska skicka lite till dig när de är färdiga i torken?
Du hittar min epostadress under rapporter.

Jag kommer inte att åka dig igen om du inte ger en hint om att det är ok. Det var bara så roligt att äntligen få hitta dom här i vårt län. Jag har plockat dom en gång tidigare hos Gula en bit ovanför Stockholm.

På vägen hem gick jag ner mig till ovanför knäna i kärret så jag åkte hemåt igen annars hade jag nog fortsatt min tur.

Tack än en gång!

Rödgultrumpetsvamp

0

Marina Jansson

9 okt 2011 kl. 11:33

Hej Totte,

Grattis till fångsten! Jag har hittat lite här och där runt det blötområdet och första året fanns det t om på andra sidan vägen.

Jag har också gått ner mig där. :)
Lömskt ställe, man ska nog helst inte gå ensam. Fast det gör jag varje gång…

Du behöver inte skicka något till mig, jag har mycket mer än vad jag behöver efter mina Dalslandsresor, och du får gärna gå dit igen. Sen jag flyttade från Mölndal har det inte fallit sig naturligt att åka dit, utan jag har åkt norröver istället. Vi får helt enkelt se vem som kommer först och börjar man tidigare på säsongen kan man nog skörda fler gånger.

0

Totte Gbg

9 okt 2011 kl. 11:47

Ja man tackar, inte varje dag man får “ärva” någons annans svampställe ;-)
Jag bor i centrala Gbg så för en gångs skull va det nära att åka för mig :) Jag brukar ju annars vara åt Hyssna Horred o Gråbo hållet.

Ja vi ser om vi kanske träffas en vacker dag där i skogen o vem vet vi kanske träffar Kerstin oxå :)

0

dorota

9 okt 2011 kl. 12:13

Ära till dig Marina D som delar med dig. Det är löjligt att inte tipsa om svampställe.Det räckte både till dig och Totte.

0

Marina Jansson

9 okt 2011 kl. 12:40

Det som är så speciellt är att biotopen är så lik den som går att finna i Dalsland där jag också plockar rödgula; örter, mossigt, gran, al, asp, blötmark.
Så jag spetsar svammpögonen varje gång jag kommer in i ett sådant område och ofta finner man rödgula då.

0

Kerstin, Lindome

9 okt 2011 kl. 14:10

Grattis Totte. Är lite avis.
Skall i alla fall kika på resterna när jag får tid igen.

0

Totte Gbg

9 okt 2011 kl. 14:58

Tack! Kerstin om du mejlar mig kan jag skicka torkade till dig det gör jag gärna :)
Jag har lagt in rapport så du hittar min mejladress där.
Det ser ut som om kylan tar dom nu en del va redan tagna så att säga men klart du ska åka o kolla :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone